Will Children Who Like School Do Better Academically? -An Analysis of the Effect of School Satisfaction on Academic Achievement-

학교생활이 즐거우면 성적도 오를까? -학교만족도가 학업성취에 미치는 영향 분석-

  • Received : 2009.08.01
  • Accepted : 2009.10.05
  • Published : 2009.11.30

Abstract

This study examines the effect of children's school satisfaction on academic achievement using the Seoul Children Panel Study data. More specifically, this study aims to add new knowledge to understaning the causal relationship between school satisfaction and academic achievement by taking into account of temporal order of the events of interest. In the analysis, we examine the effect of school satisfaction at the 4th- and 5th- grades on academic achievement at the 6th grade while controlling for the other factors including the level of academic achievement at the 4th grade. The results show that children's school satisfaction significantly affects their academic achievement. The findings of this study have implications for the school social welfare programs that attempt to improve academic achievement of children by raising the level of school satisfaction among children.

본 연구에서는 서울아동패널 1-3차년도 자료를 이용하여 학교만족도가 학업성취에 미치는 영향을 분석하였다. 특히 본 연구는 학업성취와 학교만족도 간의 인과관계의 규명에 한 걸음 더 나아가기 위하여 종속변수와 독립변수간의 시간적 순서를 고려한 분석과 자기회귀 교차지연모형을 활용하여 두 변수의 종단적인 관계를 살펴보았다. 분석결과 학교만족도가 학업성취도에 미치는 영향이 보다 유의미한 것으로 나타났다. 이러한 결과는 아동의 학교만족도를 통해 학업성취도 향상을 유인하려는 학교에 기초한 사회복지 지원프로그램의 타당성을 보여주는 것이다.

Keywords