초록
철도는 그동안 친환경 교통수단으로 알려져 왔다. 그러나 토양환경보전법 제정 이전 수십 년간 인지하지 못하는 토양오염들이 철도 시설 부지에서 유발되어 왔다. 철도차량기지 등에서는 철도차량 유지관리 및 수선을 위해 사용되어진 많은 폐기물과 유기용제들이 부지 내에 투기되어온 것들이 사실이다. 이들 부지의 개발과 활용을 위해서는 과거의 오염지역에 대한 정차가 선결되어야 하는데, 본 연구는 차량기지의 토양 오염현황과 복원 대책을 제안하기 위해 수행되어 졌다. 차량기지 내 폐기물 투기 지역에서는 유류오염물질인 TPH 성분과 몇몇 중금속 성분이 토양오염 기준치를 초과하는 것으로 나타났으며, 기지 내 선로와 분기기에 대한 조사에서는 분기기 하부에서 유류오염물질이 관측되었다. 원위치, 또는 굴착 후 정차 등의 방법이 오염정화를 위해 적용되어질 수 있으며, 현장의 특성을 고려하고, 모의시험을 통해 적절한 정화 방법을 채택할 경우 현장의 오염정화를 완성할 수 있을 것이다.
Railroad is well known for eco-friendly transportation system. But, for past few decades, there might be happened many contamination acts in railway facility sites. Industrial and municipal solid wastes produced to maintain and fix trains were dumped to underground of railroad depot area. To develop and reconstruct this area, we should remediate the contaminated soil and ground water. This study was conducted to evaluate the soil pollution status of railroad depot and propose the optimum remediation processes. Our investigation showed that main pollutants sources were TPH and some heavy metals from the dump site. The surveying results for the soil under rail track and crossing nose areas showed TPH contamination from crossing nose area causing lubricant agent. It could be use and rehabilitate the railroad facility areas to an intended purpose with an application of well designed in-situ and ex-situ remediation processes.