초록
전기철도에서 열차의 속도향상을 위하여 전차선의 장력상승은 필수적이며, 전차선로의 집전성능은 장력에 따라 크게 좌우한다. 경부고속철도에서 사용하고 있는 도르래식 장력장치는 장력변동율이 3% 이내로 규정되어 있고, 전량 수입에 의존하고 있다. 따라서 고속선에서의 장력변동을 요구소건을 만족하는 도르래식 장력조정장치를 개발하였다. 개발한 장력조정장치의 성능을 확인하기 위하여 경부고속철도 장력조정장치의 규격에 따라 성능시험, 내하중 시험 및 파단시험을 수행하였다. 장력조정장치의 신뢰성을 확보하기 위하여 공장에서의 피로시험과 충북선 본선에서 1 년 이상을 시범설치, 운영하였다. 이들 시험을 통하여 개발된 장력조정장치가 신뢰성을 가지며 본선에 적용할 수 있다는 것을 입증하였다.
In the electrical railway, the increase of tensions in an overhead contact lines is essential to speed-up of train, because current collection quality largely depends on the ratio of a wave propagation speed to a train speed. For Kyungbu high-speed line, a pulley-type tensioning device is required to have a tension variation of maximum 3%. Therefore we developed a pulley-type tensioning device in order to meet tension variation requirement of the high-speed tensioning device. To verify the performance of the developed device, a performance test, overload test and failure test were carried out according to the factory test procedure of the Kyung-Bu High-speed line. Furthermore, we also performed reliability performance through not only a fatigue test in a factory, but also on-line verification test in Chungbuk line for over 1 year. These tests verified that the tensioning device had applicability to a main line.