Abstract
This paper aims at suggesting realistic plans to vitalize the cooperative structures between hospitals by confirming effects and improvements in the cooperative relationships, as well as by identifying the current status and circumstance in the cooperative relationships between a university hospital and hospitals. The major results of this study are as follows; The cooperative relationships are mainly concluded under the highest opinion on the degree of perception and the brand value for hospitals. For details on their cooperation, the request and return on diagnosis and examination for patients were shown with the highest response. The emergency circumstances were the highest for reasons of requests on patients, and the completed cases for the necessary diagnosis and examination for reasons of return on patients were the most cases among details on their cooperation, whereas their satisfaction showed an ordinary level. Regarding the effects of cooperative relationships, responses to the increase of external image and to the possibility of effective diagnosis and examination for patients with higher risk showed an ordinary level, but other effects in the general fields showed lower levels.
본 연구는 대학병원과 중소병원간의 협력관계의 현황과 내용을 알아보고, 협력관계의 효과와 개선방안 등을 확인하여 병원간 협력체계를 활성화 할 수 있는 현실성 있는 방안을 제시 하고자 한다. 연구의 주요결과를 보면 협력관계 체결의 주 이유는 병원의 인지도 및 브랜드 가치 때문이라는 의견이 가장 높았으며, 협력의 내용은 환자 진료 의뢰 및 회송이라는 응답이 가장 높게 나타났다. 협력의 내용 중 환자를 의뢰하는 이유는 응급상황의 경우, 회송하는 이유는 필요한 진료 완료의 경우가 가장 많았으며, 만족도는 보통으로 나타났다. 협력관계 효과 부분은 대외적인 이미지 향상과 위험도 높은 환자의 효과적인 진료가 가능하다는 응답이 보통 수준이었으며, 그 외의 전반적인 분야에서는 효과는 낮게 나타났다.