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Study on the Present Status of Computer Graphics Market in Korean Cinema -Focus on -

한국영화 컴퓨터그래픽산업 현황에 대한 연구 -영화 <중천>을 중심으로-

  • 김정환 (동국대학교 영상대학원 영화영상학과)
  • Published : 2009.10.28

Abstract

Most of the movies currently being created are used by CG. As for movie of today, the location of visual effect from film business rose highly with CG introductions to do not ask a style. The CG gets attention recently, and expand a market at rapid pace, the biggest reason are development of software and computer hardware. Advancement of computer technology and technique discharge numerous VFX artists therefore visual effect are possible to deliver with low-budget feature and commercial films more common. As for CG fields Hollywood in United States has most advancement of the computer techniques that create a lot of visual effect artists. However CG techniques of Korea also developed absurdly, because movie market of Korea is getting bigger. Korean CG technology get catching up at the CG techniques of Hollywood every year, however goal of this research in order to study is current address and future possibility of development of Korean CG. The CG example which from the movie was already screened that in the depth. Through movie of existing and knows a different partial authorization, tries to observe the possibility of development of future Korean CG fields.

오늘날의 영화는 장르를 불문하고 CG의 도입으로 영화산업에서의 시각효과의 위치가 높게 상승하였다. 최근CG가 주목받고, 빠른 속도로 시장을 확장해 나갈 수 있었던 가장 큰 원인은 소프트웨어와 하드웨어의 발전을 들 수 있다. 컴퓨터 기술의 발달은 수많은 영상 시각효과 아티스트를 배출하여 저예산 영화 및 상업영화에서도 컴퓨터를 이용한 시각효과 기술을 흔하게 사용할 수 있게 하였다. CG분야는 미국의 할리우드가 선점하고 있는 것이 현실이나, 최근 한국의 CG기술이 영화산업의 성장에 힘입어 세계를 도약하고 있다. 빠른 속도로 할리우드의 CG기술을 따라 잡고 있지만, 본 연구의 목적은 한국 CG의 현주소와 앞으로의 발전가능성을 점검하고자 이미 상영된 영화<중천>에서 사용된 CG의 사례를 좀 더 깊이 있게 살펴보고 어떠한 점들이 기존의 영화와 다른 부분인가를 알고 앞으로의 한국CG분야의 발전 가능성에 대하여 국내 최초로 사용된 컨소시엄 형태의 제작 파이프라인에 대하여 알아보고자 한다.

Keywords

References

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