DOI QR코드

DOI QR Code

Experimental study on vehicle-induced unsteady flow in tunnel

터널에서 차량의 운행에 의해 생성되는 비정상 유동에 대한 실험적 연구

  • 김정엽 (한국건설기술연구원 건설품질정책본부) ;
  • 신현준 (한국건설기술연구원 건설품질정책본부)
  • Published : 2009.12.31

Abstract

The thermo-flow field in road tunnel is influenced by some facts such as piston effect of vehicle's move, operation of ventilation facilities, natural wind and buoyancy effect of fire plume. Among those, piston effect is one of primary causes for formation of air flow in road tunnel and has an effect on initial direction of smoke flow in tunnel fire. In this study to analyze the unsteady flow in the tunnel caused by the run of vehicle, the experimental study of vehicle-induced unsteady flow on a reduced-scale model tunnel is presented. While the three types of vehicle shape such as basic type of rectangular shape, diamond-head type and stair-tail type are changed, the pressure and air velocity variations with time are measured. The rising ratio of pressure and velocity are in order of "basic type of rectangular shape > stair-tail type > diamond-head type". The experimental results would be good data for development of a numerical method on the vehicle-induced unsteady tunnel flow.

도로터널내 열유동장의 형성은 여러 가지 요인의 영향을 받는다. 즉 차량의 이동에 의한 피스톤 효과, 환기설비의 환기력, 자연풍 영향, 화재시 부력 등에 따라 도로터널내 기류가 형성된다. 차량의 이동에 의한 피스톤 효과는 도로터널내 기류생성의 일차적인 요인이며, 화재시 연기의 초기 거동에 영향을 줄 수 있다. 본 연구에서는 도로터널내 차량의 이동에 의해 생성되는 비정상 기류를 분석하기 위해서 단순한 형태의 터널과 차량에 대한 축소모형실험장치를 제작하고 실험을 수행하였다. 기본형, 전두부 사변형, 후두부 계단형의 3가지 형태로 차량의 형상을 변화시켜가며 차량운행에 따라 형성되는 터널내 압력과 기류속도를 측정하였다. 실험결과 터털내 생성되는 압력과 속도의 크기는 "기본형>후두부 계단형>전두부 사변형"의 순서로 증가하였다. 실험결과는 향후 3차원 수치해석 결과와의 비교, 검토를 통해서 수치해석 기술의 보완 및 신뢰성 확보를 위한 기초자료로 활용될 수 있다.

Keywords

References

  1. 김명배, 최병일, 최준석, 한용식 (2004), “도로터널에서의 화재환기 설계에 관한 연구”, 터널기술, 한국터널공학회 논문집, 제6권, 제2호, pp. 129-139.
  2. 김효규, 송석헌, 이창우 (2005), “대면통행 터널의 환기특성 연구”, 터널기술, 한국터널공학회 논문집, 제7권, 제1호, pp. 13-25.
  3. 우경범, 김원갑, 한화택 (2002), “화재시 터널내 열유통 시뮬레이션 모델 연구”, 설비공학논문집, 제14권, 제7호, pp. 584-591.
  4. 유지오, 이동호, 신현준 (1999), “도로터널 환기시스템 설계 프로그램 개발”, 한국산업안전학회지, 제14권, 제4호, pp. 60-70.
  5. 유홍선, 양승신 (2005), “터널 화재시 배연속도가 연소율 변화에 미치는 실험적 연구 - Heptane 풀화재 경우”, 터널기술, 한국터널공학회 논문집, 제7권, 제2호, pp. 109-117.
  6. Dayman, B. (1970), "Considerations for Design and Operation of Facilities to Study the Aerodynamics of Vehicles Travelling in Tubes", AIAA Paper, 70-225.
  7. S. W. Gouse Jr., B. S. Noyes, J. K. Nwude and M. C. Swarden (1969), "Aerodynamic Drag on Vehicles in Tunnels", Journal of Basic Engineering, Vol. 91, pp. 694-706. https://doi.org/10.1115/1.3571210
  8. Fago, B., Lindner, H. and Mahrenholtz, O. (1991), "The effect of ground simulation on the flow around vehicles in wind tunnel testing", Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics, Vol. 38, pp. 47-57. https://doi.org/10.1016/0167-6105(91)90026-S
  9. Chen, T. Y., Lee, Y. T. and Hsu, C. C. (1998), "Investigations of piston-effect and jet fan-effect in model vehicle tunnels", Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics, Vol. 73, pp. 99-110. https://doi.org/10.1016/S0167-6105(97)00281-X
  10. Dayman, B. (1982), "Small-scale aerodynamic testing for highway tunnels", 4th International Symposium on the Aerodynamics & Ventilation of Vehicle Tunnels, Heslington, U.K., pp. 483-504.
  11. Anderson, D. M., McFadden, G. B. and Wheeler, A. A. (1998), "Diffuse interface methods in fluid mechanics", Ann. Rev. Fluid Mech., 30, 139. https://doi.org/10.1146/annurev.fluid.30.1.139
  12. Ye, T., Mittal, R., Udaykumar, H. S. and Shyy, W. (1999), "An Accurate Cartesian Grid Method for Viscous Incompressible Flows with Complex Immersed Boundaries", Journal of Computational Physics, Vol. 156, pp. 209-240. https://doi.org/10.1006/jcph.1999.6356
  13. Udaykumar, H. S., Mittal, R., Rampunggoon, P. and Khanna, A. (2001), "A Sharp Interface Cartesian Grid Method for Simulating Flows with Complex Moving Boundaries", Journal of Computational Physics, Vol. 174, pp. 345-380. https://doi.org/10.1006/jcph.2001.6916