Ego-resilience and Stress Coping Styles of Male and Female Adolescents

남녀청소년의 자아탄력성과 스트레스 대처방식

  • 박연성 (안동대학교 가정교육) ;
  • 현은민 (안동대학교 생활환경복지학과)
  • Published : 2009.02.27

Abstract

This study focused on the relationship between ego- resilience and stress coping styles of male and female adolescents. The study also tried to identify differences in stress coping styles based on sexual differences and the level of ego- resilience in adolescents. Ego-resilience showed a positive correlation to problem-focused and social support seeking coping styles and a negative correlation to emotion-focused coping style for both male and female adolescents. Canonical Correlation analysis revealed that self-confidence among four sub-domains of ego-resilience made the most outstanding contributions in predicting stress coping styles of female adolescents. The self-confident female adolescents tended to use the problem-focused coping style. For male adolescents, the optimistic attitude among four sub-domains of ego-resilience was the most significant factor in predicting emotion-focused coping style. Female adolescents tended to use more varied coping strategies than male adolescents in stressful situations. The group of adolescents who had a higher level of ego-resilience reported more problem-focused and social support- seeking coping styles in stressful situations. Conversely the group of adolescents with lower level of ego-resilience tended to use emotion-focused coping strategy. The results of this study have important implications for theory, research, and practice. Development of ego-resilience in adolescents based on sexual differences was an important task for their effective coping strategies.

Keywords

References

  1. 강영자.이재연(1996). 일상생활에서 스트레스원과 대처방안에 관한 일반청소년과 비행청소년의 비교연구. 대한가정학회지 34(5), 307-326
  2. 고은정(1997). 애착유형에 따른 자아탄력성과 사회적지지가 우울에 미치는 영향. 고려대학교 석사학위 논문
  3. 구자은(2000). 자아탄력성, 긍정적 정서 및 사회적 지지와 청소년의 가정생활 적응 및 학교 생활적응과의 관계. 부산대학교 석사학위 논문
  4. 권지은(2003). 부모 및 또래 애착, 문제해결방식과 자아탄력성의 관계. 이화여자대학교 석사학위 논문
  5. 김대권(2004). 아동이 지각한 부모의 양육태도와 자아탄력성 및 스트레스 대처행동에 관한 연구. 서강대학교 석사학위 논문
  6. 김만지(2002). 청소년의 가족관련 스트레스와 사회적 지지가 대처방식에 미치는 영향. 대한가정학회지 40(3), 55-66
  7. 김미숙(1994). 스트레스로 인한 불안에 있어서 사회적 지지효과에 관한 연구. 숙명여자대학교 석사학위 논문
  8. 김승원(1999). 청소년의 스트레스 대처양식과 관련변인. 연세대학교 석사학위 논문
  9. 김정희(1987). 지각된 스트레스, 인지세트 및 대처양식이 우울에 대한 작용. 서울대학교 박사학위 논문
  10. 김창대(1985). 우울과 스트레스 대처 양식. 서울대학교 석사학위논문
  11. 김혜정(2003). 낙관성과 스트레스 대처양식이 우울과 생활 만족도에 미치는 영향. 대구 가톨릭대학교 석사학위 논문
  12. 박경희(2003). 청소년의 스트레스 원인과 대처방식에 관한 연구-인문계 고등학생을 중심으로. 관동대학교 석사학위 논문
  13. 박중기(1998). 중학생의 스트레스 요인과 대처방법에 관한 연구. 강원대학교 석사학위 논문
  14. 박현진(1996). 자아탄력성에 따른 지각된 스트레스, 대처 및 우울. 고려대학교 석사학위 논문
  15. 신윤자(2005). 부모의 양육태도와 아동의 자아탄력성 및 학교.생활 적응과의 관계연구. 공주대학교 석사학위논문
  16. 신지연(2004). 지각된 부모의 양육태도가 중학생의 자아탄력성에 미치는 영향. 대구 가톨릭대학교 석사학위 논문
  17. 안선형(2004). 아동의 통제소재와 자아탄력성과의 관계. 숙명여자대학교 석사학위 논문
  18. 연재흠(2005). 스트레스가 미치는 중학생의 문제행동 및 스트레스 대처방식에 관한 연구. 세명대학교 교육대학원 석사학위논문
  19. 원호택(1992). 고등학교 학생들의 스트레스. 현대사회와 청소년 지도. 배영사
  20. 윤현희(1998). 부모보고형 자아탄력성의 척도 개발. 부산대학교 석사학위 논문
  21. 이도영(1990). 고등학교 학생들의 스트레스 수준과 그 대처방안에 관한 연구. 인하대학교 석사학위 논문
  22. 이경주(1997). 청소년의 스트레스와 사회적지지 및 행동문제. 전남대학교 박사학위논문
  23. 이경희(1996). 청소년의 스트레스에 관한 연구. 숙명여자대학교 박사학위 논문
  24. 이경희.김광웅(1996). 청소년의 스트레스와 대처에 관한 연구. 대한가정학회지 34(6), 127-139
  25. 이상균(2000). 청소년의 도움요청행위와 그 장애요인에 대한 연구. 한국아동복지학 9, 153-175
  26. 이수현(2007). 고등학생이 지각한 학습관여형태, 자아탄력성, 시헙불안 및 학교적응의 관계. 서강대 교육대학원 석사학위논문
  27. 이은미(2002). 부모-자녀 유대관계와 아동의 자아탄력성의 관계. 영남대학교 석사학위 논문
  28. 이재석(2002). 초등학교 고학년의 스트레스대처방법과 자아상에 관한 연구. 목포대학교 석사학위 논문
  29. 이후승(2003). 고등학생이 지각한 사회적 지지와 지각한 자아탄력성이 스트레스 지각에 미치는 영향. 연세대학교 석사학위논문
  30. 임상희(2005). 아동의 자아탄력성이 스트레스와 대처행동에 미치는 영향. 숙명여자대학교 석사학위 논문
  31. 장경문(2003). 자아탄력성과 스트레스대청방식 및 심리적 성장 환경의 관계. 청소년연구 10(4), 143-161
  32. 장휘숙(2001). 정신병리를 차단하는 요인으로서의 탄력성. 한국심리학회. 14(1), 113-127
  33. 전성혜(1989). 스트레스에 대한 평가 및 대처의 효율성에 관한 연구. 연세대학교 석사학위 논문
  34. 정미영.문혁준(2007). 아동의 학교생활적응관련변인 연구. 아동학회지 28(5), 37-54
  35. 정미현(2003). 부모의 양육태도와 아동의 자아탄력성 및 친구간 갈등해결 전략과의 관계. 숙명여자대학교 석사학위 논문
  36. 정명숙(2005). 심리적 가정환경이 아동의 인성발달에 미치는 영향. 관동대학교 교육대학원 석사학위 논문
  37. 정선자(1998). 실업계 고등학생의 스트레스 대처에 관한 연구. 강원대학교 석사학위논문
  38. 황상하(1994). 대학생의 스트레스 및 대처방식과 대학생활적응과의 관계. 연세대학교 석사학위 논문
  39. Billings, A. G., & Moos, R. H.(1981). The role of coping responses and social resources in attenuating the stress of life events. Journal of Behavioral Medicine 4, 139-157 https://doi.org/10.1007/BF00844267
  40. Billings, A. G. & Moos, R. H.(1984). Coping, stress, and social resources among adults with unipolar depression. Journal of Personality and Social Psychology 46, 877-891 https://doi.org/10.1037/0022-3514.46.4.877
  41. Block, J. H. & Block, J. (1980). The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. In W. A. Collings(Ed.), Minnesota Symposia on Child Psychology 13, 39-101, Hillsdale, NJ: Erlbaum
  42. Block, J. & Kremen, A. M. (1996). IQ and ego-resiliency: Conceptual and empirical connections and separateness. Journal of Personality and Social Psychology 70, 348-361
  43. de Anda, D., Baroni, S., Buchwald, L., Morgan, J., Ow,J., Gold,J. S., & Weiss, R.(2000). Stress, stressors and coping among high school students. Children and Youth Services Review 22(6), 441-463 https://doi.org/10.1016/S0190-7409(00)00096-7
  44. Dumont, M. & Provost, M. A.(1999). Resilience in adolescents: Protective role of social support, coping strategies. self-esteem, and social activities on experience of stress and depression. Journal of Youth and Adolescence 28(3). 343-363 https://doi.org/10.1023/A:1021637011732
  45. Ebata, A. T. & Moos, R. H. (1990). Coping and adjustment in depressed and healthy adolescents. Journal of Applied Developmental Psychology 12, 33-54 https://doi.org/10.1016/0193-3973(91)90029-4
  46. Folkman, S. & Lazarus, R.(1980). An analysis of coping in a middle-aged community sample. Journal of Health and Social Behavior, 21, 219-239 https://doi.org/10.2307/2136617
  47. Folkman, S. & Lazarus, R.(1985). If it changes it must be a process: Study of emotion and coping during three stages of a college examination. Journal of Personality and social Psychology 48(1), 150-170 https://doi.org/10.1037/0022-3514.48.1.150
  48. Fontaine, K. R., Manstead, A. S. R., & Wagner, H.(1993). Optimism, perceived control over srtress, and coping. European Journal of Personality 7(4), 267-281 https://doi.org/10.1002/per.2410070407
  49. Garmezy, N. (1993). Stressors in childhood. In N. Garmezy, & M. Rutter(Ed.), Stress, coping, and development in children N.Y.: McGraw-Hill
  50. Griffith, M.A., Dubow, E. f., & Ippolito, M. F.(2000). Developmental and cross-situational differences in adolescent coping strategies. Journal of Youth and Adolescence 29(2), 183-204 https://doi.org/10.1023/A:1005104632102
  51. Herman-Stahl, M., & Petersen, A. C.(1996). The protective role of coping and social resources for depressive symptoms among young adolescents. Journal of youth and Adolescence 25, 649-665
  52. Jerusalem, M., & Schwarzer, R. (1989). Anxiety and self-concept as antedecents of stress and coping: A longitudinal study with German and Turkish adolescents. Personality and Individual Differences 10, 785-792 https://doi.org/10.1016/0191-8869(89)90125-6
  53. Kessler, R. C. Price, R. H. & Wortman, C. B.(1985). Social factors in psychopathology: Stress, social support, and coping process. Annual Review of Psychology, 36, 531-572 https://doi.org/10.1146/annurev.ps.36.020185.002531
  54. Klohnen E. C. (1996). Conceptual Analysis and Measurement of the Construct of Ego-resiliency, Journal of Personality and Social Psychology 70, 1067-1079 https://doi.org/10.1037/0022-3514.70.5.1067
  55. Kobasa, S. C. Maddi, S. R. & Kahn, S.(1982). Hardiness and health: A prospective study. Journal of Personality and Social Psychology 42, 168-172 https://doi.org/10.1037/0022-3514.42.1.168
  56. Lazarus, R. S. & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer
  57. Lazarus, R. S. & Launier, R. (1978). Stress-related transactions between person and environment. In L. A. Pervin & M. Lewis(Eds.), Perspectives in interactional psychology, 237-328. New York:Plenum
  58. Luthar(1991). Vulnerability & resilience; A study of high-risk adolescents. Child Development, 62, 600-612 https://doi.org/10.2307/1131134
  59. Nummer, G. & Seiffge-Krenke, I.(2001). Can differences in stress perpection and coping explain sex differences in depressive symptoms in adolescents? Zeitschrift Fur kinder-Und Jugend psychiatrie Und Psychotherapie 29(2), 89-97 https://doi.org/10.1024//1422-4917.29.2.89
  60. Pearlin, L. & Schooler, C. (1978). The structure of coping. Journal of Health and Social Behavior 19, 2-21 https://doi.org/10.2307/2136319
  61. Roecker, C. E., Dubow, E. F., & Donaldson, D.(1996). Cross-situational patterns in children's coping with observed interpersonal conflict. Journal of Clinical Child Psychology 25, 288-299 https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2503_5
  62. Rutter, M.(1979). Protective factors in children's responses to stress and disadvantage. In M. W. Kent & J. E. Rolf(Eds.), Primary prevention of psychopathology: Social competence in children. Hanover, N.H: University Press of New England
  63. Rutter, M.(1985). Resilience in the face of adversity: Protective factors and resistance to psychiatric disorder. British Journal of Psychiatry 147, 598-611 https://doi.org/10.1192/bjp.147.6.598
  64. Schonert-Reichl, K. A. & Muller, J. R.(1995). Correlates of help-seeking in adolescence. Journal of Youth & Adolescence 25(6), 705-730
  65. Seiffge-Krenke, I. (1995). Stress, coping and relationships in adolescence. Erlbaum, Hillsdale, NJ.
  66. Seiffgr-Krenke, I. (1990). Developmental processes in self-concept and coping behavior. In H. A. Bosma & S. Jackson (Eds.), Coping and self-concept in adolescence, 49-68. Berlin: Springer-Verlag
  67. Seligman, M. E. P. (1991). Learned Optimism, NY : Knopf. 박노영, 김혜성 역(1996). 낙관성 훈련(상, 하). 서울 : 오리진
  68. Siegel, J. M. & Brown, J. D. (1988). A prospective study of stressful circumstances, illness, symptoms, and depressed mood among adolescents. Developmental Psychology 24, 715-721 https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.5.715
  69. Snow, D. A.(1995). personality correlates of adolescent stress coping responses. Ph. D. Dissertation, Michigan State University
  70. Tellegen, A. (1985). Structure of mood personality and their relevance to assessing anxiety with an emphasis on self-report. In A. H. Tuma & J. D. Maser(Eds.), Anxiety anxiety disorders, 681-706. Hillsdale. NJ: Erlbaum