Mother-Toddler Verbal Interaction Comparative Study in Traditional, Free and Block Play

어머니-영아간 전통놀이, 자유놀이, 블록놀이의 언어적 상호작용 비교

  • Lee, Heang-Suk (Dept. of Child Development and Education, Myongji Univ.) ;
  • Han, Eu-Gene (Dept. of Child Development and Education, Myongji Univ.)
  • Published : 2009.02.27

Abstract

This study compared mother-toddler verbal interaction by play type (traditional play, free play, block play), and child's sex and age. Subjects were 10 boys and 10 girls ranging in age from 25- to 36-months and their mothers. An observer videotaped the children and their mothers at play in their homes. Results showed that (1) Mothers attempted more positive verbal interaction in traditional than in block play. (2) Mothers expressed more positive emotion in free than in traditional and block play. (3) Mothers more answer 'reflection' in traditional than in free play (4) Toddlers attempted more positive verbal interaction in block than in traditional and free play. (5) Toddler's positive emotion express was not distinguished by play type or by child's sex or age. (6) From 31- to 36-months's boys expressed more play situation than from 25- to 30-months' girls. This study provides groundwork for mother-toddler traditional play programs with potential for improving positive expression of emotion and language development.

Keywords

References

  1. 곽금주.김민화.한은주(2004). 영아-어머니의 상호작용 방식과 영아기 사회적 의사소통능력. 아동학회지, 25(5), 111-128
  2. 김경희.엄정애(2007). 노래 그림책이 걸음마기 영아의 읽기 흥미 및 어휘력 발달에 미치는 영향. 교육과학연구, 38(1), 75-94
  3. 김금주(2000). 영아-어머니의 상호작용 유형과 영아의 언어발달에 관한 연구. 논문집, 1, 411-500
  4. 김명순.성지현(2002). 1세 영아의 언어와 놀이의 관계. 아동학회지, 23(5), 19-34
  5. 김명순.홍경은(2000). 글 없는 그림책 읽기 활동이 유아의 이야기 구성능력에 미치는 장단기 효과. 한국유아교육학회, 20(2), 103-119
  6. 김영신(2004). 부모-영아 놀이유형과 부모의 언어적, 비언어적 행동비교. 덕성여자대학교 석사학위논문
  7. 김지연(2005). 어린이집 교사의 언어적 행동과 영아의 언어발달 간의 관계. 석사학위논문, 연세대학교
  8. 류현주(2005). 전래동요놀이가 발달장애 아동의 언어능력에 미치는 효과. 지체부자유아교육학회, 45, 137-154
  9. 박성혜.곽금주.성현란.심희옥.장유경.김수정.정윤경(2005). 영아기 사회성 증진 프로그램의 효과. 인간발달연구, 12(3), 15-29
  10. 서문옥(1999). 유아의 애착 안정성과 과제수행시 어머니-유아간 상호작용의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문
  11. 성미영(2003). 자유놀이 상황에 나타난 어머니의 대화 양식과 유아의 의사소통 의도. 아동학회지, 24 (5), 77-89
  12. 유안진(1981). 한국 고유의 아동놀이. 서울: 정민사
  13. 유안진(1990). 한국전통사회의 유아교육. 서울: 서울대학교 출판부
  14. 유안진.한유진(2001). 그림책 읽기에서 유아와 어머니의 언어적 상호작용 전략과 유아의 이야기 구성능력. 아동학회지, 22(1), 147-162
  15. 유은영(2000). 중류층 가정에서 사용하는 영·유아의 놀잇감 실태. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문
  16. 이기숙.김희진.박은혜(2004). 상호작용맥락에 따른 어머니와 유아의 상호작용 전략. 아동학회지, 25(4), 33-48
  17. 이연승.김덕숙(2002). 그림책을 이용한 어머니의 언어적 상호 작용이 유아의 언어능력과 어머니의 언어유형에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 9(1), 1-28
  18. 이용남.김영애(2000). 취침전 책 읽어주기 활동과 어머니-유아의 언어적 상호작용이 유아의 문해 발전에 미치는 효과. 교육학연구, 38(3). 41-56
  19. 이지연.이근영.장유경(2004). 어머니의 책읽기 상호작용 유형이 영아의 초기 어휘발달에 미치는 영향. 한국심리학회지: 발달, 17(1), 131-146
  20. 이지연.장유경.곽금주.성현란.심희옥(2005). 영아 초기 어머니 언어적 행동에 대한 단기 종단연구. 한국심리학회지: 발달, 18(1), 61-77
  21. 이혜련.이귀옥(2005). 아동의 초기 언어발달과 어머니의 언어적 입력간의 관계: 동사와 명사를 중심으로. 아동학회지, 26(5), 205-216
  22. 장영숙(2000). 책 읽기 활동에서의 어머니의 언어적 상호작용 형태와 유아의 읽기 능력. 아동학회지, 21(3), 119-131
  23. 장유경(2004). 한국 영아의 초기 어휘발달: 8개월~17개월. 한국심리학회지: 일반, 23(1), 77-99
  24. 장유경.이근영.곽금주.성현란(2003). 어머니의 언어적 입력이 영아의 초기 어휘발달에 미치는 영향. 한국심리학회지: 발달, 16(4), 227-241
  25. 장유경.임현정.곽금주(2004). 언어적 입력의 품사가 영아의 초기 어휘발달에 미치는 영향. 한국심리학회지: 일반, 23(2), 105-120
  26. 전효정.이귀옥.박혜원(2004). 초기 언어발달에 있어 환경적 영향의 특수성. 아동학회지, 25(5), 163-178
  27. 정계숙.노진형.이정희(2004). 놀이 중심 모자 상호작용 중재 프로그램의 효과 연구:발달지체유아와 어머니 간 상호작용 및 어머니 공감능력 증진. 인간발달연구, 11(3), 17-42
  28. 정영주(2006). 영아의 어휘 및 상징놀이 발달과 어머니의 언어적 상호작용 및 놀이 참여수준 간의 관계. 계명대학교 유아교육대학원 석사학위논문
  29. 정지나(1997). 어머니-유아간 상호작용과 유아의 장독립성 인지 양식 간의 관계. 연세대학교 석사학위논문
  30. 조윤정(2002). 놀이감과 성별에 따른 영아-어머니 상호작용에 관한 연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문
  31. 한유진(2003). 글 없는 그림책과 이야기 그림책의 유아와 어머니의 언어적 상호작용 전략 및 유형비교. 대한가정학회지, 41(3), 17-30
  32. Akhtar, N. & Tomasello, M. (2000). The social nature of word learning. In R. Golinkoff & K. Hirsh-Pasek (Eds.), Becoming a word learner: A debate on lexical acquisition. Oxford, U. K. Oxford University Press
  33. Baldwin, D. A. (2000). Interpersonal understanding fuels knowledge acquisition. Current Directions in Psychological Science, 9, 40-45 https://doi.org/10.1111/1467-8721.00057
  34. Baumwell, L., Tamis-LeMonda, C. S., & Bornstein, M. H. (1997). Maternal verbal sensitivity and child language comprehension. Infant Behavior and Development. 20(2), 247-258 https://doi.org/10.1016/S0163-6383(97)90026-6
  35. Bloom, L. (1998). Language acquisition in its developmental context. In D. Kuhn and R. S. Siegler (Eds.), Handbook of child psychology, vol 2, Cognition, perception, and language
  36. Caldera, Y. M., Huston, A. C., & O'Brien, M. (1989). Social interactions and play patterns of parents and toddlers with feminine, masculine, and neutral toys. Child Development, 60, 70-76 https://doi.org/10.2307/1131072
  37. Dore, J. (1979). What's so conceptual about the acquisition of linguistic structures? Journal of Child Language, 6, 127-137
  38. Dunham, P. J., & Moore, C. (1995). Current themes in research on joint attention. In C. Moore and P. J. Dunham (Eds.) Joint attention: Its origin and role in development (pp. 15-28). Hillsdale, Nj: Lawrence Erlbaum Associates
  39. Garry L. Landreth(2006). 유미숙(역). 놀이치료(아동중심적 접근). 서울: 상조사
  40. Gump, J. P. (1975). Comparative analysis of black women's and white women's sex-role attitudes. journal of Consulting and Clinical Psychology, 43, 858-863 https://doi.org/10.1037/0022-006X.43.6.858
  41. Hart, B., & Risley, T. (1995). Meaningful differences in the everyday experience of young American children. Baltimore, MD: Brooks
  42. Huttenlocher, J., Vasilyeve, M., Cymerman, E., & Levine, S. (2002). Language input and child syntax. Cognitive Psychology, 45, 337-374 https://doi.org/10.1016/S0010-0285(02)00500-5
  43. Lamb, M. E. (1977). Father-infant and mother-infant interaction in the first year of life. Child Development, 48, 162-181
  44. Leaper, C., & Cleason, J. B. (1996). The relationship of play activity and gender to parent and child sex-typed communication. International journal of Behavioral Development, 19(4), 689-703 https://doi.org/10.1080/016502596385523
  45. Levy, A. K. (1984). The language of play: The role of in language development. Early Child Development and Care 17: 49-62 https://doi.org/10.1080/0300443840170106
  46. Messinger, D. S., & Fogel, A. (1998). Give and take: The development of conventional infant gestures. Merrill-Palmer Quarterly, 44, 566-590
  47. O'Connell, B., & Bretherton, I. (1984). Toddler's play, alone with mother: The role of maternal guidances. In T Bretherton (Ed.), Symbolid play: The development of social understanding. Oriando, FL: Academic Press
  48. Rogoff, B., Mistry, J., Concu, A., & Mosier, C. (1993). Guided participation in cultural activity by toddler and caregivers. Monographs of the Society for Research in Child Development, 58
  49. Slade, A. (1987). A longitudinal study of maternal involvement and symbolic play during the toddler period. Child Development, 57, 376-375
  50. Tomasello, M. (1995). jonint attention as social cognition. In C. Moore and P. J. Dunham(Eds.), Joint attention: Its origin and role in development (pp.103-130). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  51. Watson, J. S., & Ramey, C. T.(1972). Reactions to response contingent stimulation in early infancy. Merrill-Palmer Quarterly, 18, 219-227