Abstract
Most of universities have carried out course evaluation to improve students's satisfaction for the established lecture and apply the performance appraisal for professor. But, course evaluation depends on many variables such as class size, type of lecture, evaluator's grade and so on. As the results, such variables lead to serious bias which makes lecturers distrust the course evaluation results. In this paper, we compare some equating methods for the course evaluation and the efficiencies for some equating methods. And we will recommend one of them which has best efficiency. Also we give the example to which the method is applied.
대부분의 대학에서는 개설된 강좌에 대한 학생들의 강의만족도를 통하여 교수들의 업적평가에 적용하기 위해 강의평가를 실시하고 있다. 그러나 강의평가점수는 강좌규모, 강의형태, 개설학년 등과 같은 많은 변수들에 의해 영향을 받으며, 그 결과로 강의평가결과는 심각한 편의를 갖는다. 따라서 본 연구에서는 강의평가결과의 사후조정을 위한 균등화방법과 그 효율성을 비교하고, 가장 좋은 효율성을 갖는 균등화방법을 제안하고자 한다.