Viewing afar of Nature and Aesthetic Character in Sijo

시조(時調)에 나타난 산수자연(山水自然)의 원망(遠望)과 그 미적(美的) 성격(性格)

  • Published : 2009.01.31

Abstract

The purpose of this study is to consider factors such as one's sight of viewing afar, expressional principles, and basic aesthetic category, which are treated importantly by the poets of the Joseon Dynasty era in appreciating nature. 'Afar' of the viewing afar is actual distance and aesthetic distance at the same time. Viewing afar is to find geographical features, depth, and details of a mountain, seeing the whole nature at a high place. Also, it can make possible escape from the external limitation of nature and get mental superiority and enhancement. Ultimately, viewing afar is to find out everlasting change of the nature and reason of natural creation. One's sight in viewing afar makes an appreciator's mind empty and calm, and it makes chance to harmonize human with nature. Viewing afar is to unite human nature to naturality beyond realistic value, idea, and artificiality. The mind from viewing afar has peacefulness and it is a state of serenity without any secular atmosphere. Viewing afar is an eye for beauty to leap toward an endless free state from narrow sight about objects. It rejects modification and technics in achieving an world of harmony. It means that objects should not be restrained by human's recognition. There are three expressions, which are high, horizontal, and transcendental viewing afar. The aesthetic category and beauty of peaceful mental state are realized by the expressions. The peaceful mental state makes peaceful mind from realistic conflicts and makes us experience a profound reason of nature.

본고는 조선조 사인(士人)들이 산수 유람을 하는 중 산수의 감상 태도로 중시한 원망(遠望)의 시선과 표현 원리 및 기본적인 미적 범주를 고찰한 것이다. 원망(遠望)의 '원(遠)'은 물리적 거리이면서 심미적 거리이다. 이 원망은 산수 전체를 조망(眺望)하면서 산수의 기세(氣勢) 및 기묘(奇妙)와 곡절(曲折)함을 파악하기 위해서이다. 이는 산수 자연의 물상(物象)의 국한성을 벗어나게 되고, 정신적 초월과 고양을 얻을 수 있다. 궁극적으로 산수자연의 무궁한 변화와 조화(造化)의 이치를 감득(感得)하기 위함이다. 원망의 원의 시선은 관조자의 마음을 염정(恬靜)하고 허정(虛靜)하게 한다. 이 시선은 인간과 자연의 조화를 이루는 계기를 만든다. 원망은 산수의 유한한 형질에서 무한의 세계로 향하게 한다. 이 무한 속에서 시가 창조를 이루는 의경을 생성시킨다. 이 원망은 유한의 속박으로부터 무한의 자유한 경지로 비약해 가는 심미안(審美眼)이다. 원망은 현실적 가치, 관념, 인위로부터 초월하여 인간 본래의 자연성과 자연이 합일케 되는 시점으로서의 의미를 지닌다. 이는 주관적인 감정과 외재하는 산수 자연의 무한함과 조화통일시키는 안목이다. 즉, 관조자의 의상(意象)과 물상(物象)과의 조화를 이루게 하는 원이다. 이 조화의 세계를 형상화시킴에 있어서는 사물의 외형의 집착을 꺼리고 표현 기교에 의존하지 않고 자유하고 자연스러운 형상을 이상적인 표현법으로 삼는다. 원망은 관조자의 심리 상태를 염정(恬靜)하게 하기 때문에, 산수와 인생의 양쪽 감정이 합일하는 경지에 이르게 되고, 그렇게 되면 세속과 초월한 경지인 자연 속에서 더 깊고 넓은 유정(有情)의 세계를 창조하게 된 것이다. 그 세계를 형상화하는 방법이 고원(高遠), 평원(平遠), 심원(深遠)의 삼원법(三遠法)이다. 이 표현법에 의해 풍격, 염담(恬淡)의 미가 성립된다. 염담은 현실적 갈등에서 정신적 해방과 산수자연의 표리를 맛볼 수 있게 한다.

Keywords