유체 애니메이션과 Smart Fish을 이용한 실감형 가상수족관 구축에 관한 연구

A Study on Building an Immersive Virtual Aquarium Using Fluid Animation and Smart Fish Method

  • 이현철 (동신대학교 디지털콘텐츠학과)
  • 발행 : 2009.01.30

초록

컴퓨터와 함께 많은 시간을 보내는 현대인들 중에는 바탕화면과 화면보호기로 마음의 편안함을 주는 자연풍경이나 가상수족관 등을 설정하는 사용자들이 증가하고 있다. 가상수족관은 임의의 가상 해저환경에서 자유롭게 행동하는 여러 종류의 물고기를 만들고, 동작을 분석하여, 물고기들의 애니메이션 작업을 수행함으로써 만들어진다. 본 논문에서는 유체의 형태변화를 실시간으로 표현하는 유체 애니메이션 기법과 가상물고기의 다양한 속성에 따라 상호작용을 할 수 있는 Smart Fish기술을 이용하여 활용가치가 높은 실감형 가상수족관을 구축하는 방법을 제안했다. 본 논문에서 제안하는 방법은 다양한 해저환경을 표현하는 가상수족관, 수족관 화면 보호기, 물고기 육성 게임 등에 활용되어질 수 있다.

As time spent in front of the computer screens increases, an increasing number of people are using natural landscapes or virtual aquariums as their desktop and screen saver that can provide them with mental comfort. A virtual aquarium is constructed by an animation work that creates a variety of fish that freely move in a random virtual underwater environment to analyze their movement. This paper suggests a method that constructs an immersive virtual aquarium, using fluid animation method that expresses changes of shape of fluid in real time and the Smart Fish technology which is capable of an interaction according to the diverse characteristics of virtual fish. The suggested method can be used in a virtual aquarium, aquarium screen saver, virtual fish-raising game, etc., which express diverse undersea environment.

키워드

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