The Development of Perspectives for Viewing the Aesthetics of Costume

복식미를 보는 시(視)형식 개발

  • Shin, Joo-Yun (Dept. of Clothing & Textiles, Seoul National University) ;
  • Kim, Min-Ja (Dept. of Clothing & Textiles, Seoul National University)
  • Published : 2008.08.30

Abstract

The purpose of this study is to prescribe formative perspectives as a framework where the aesthetic taste and demands of a certain period are embodied and to develop new analytical tools to examine the beauty of dress in terms of form. First, the theoretical tools selected for this study are Heinrich Wolfflin's formative perspective theory derived from art and Marilyn R. DeLong's framework for visual analysis of dress. Second, several issues that limited the development of a new framework for analyzing the form of dress were identified and addressed. Third, the selected aspects of dress form to be analyzed are specified. They are: silhouette, inner form, structure form, materials and patterns based upon the relationship between the body, dress and space in order to develop new formative perspectives. Based upon these theories a new framework for analyzing dress aesthetics in terms of form is developed. This reconstructed framework consists of three sets of antagonistic representational styles: closed form/open form, linear form/painterly form and multiplicity/unity. Closed form/open form represented in dress can be classified by the clear or obscure silhouette shown not only in the relationship between the dress and space around the dress, but also from changeability or invariability of dress in relation to the body. The material, pattern and various design elements are used as the central criteria to determine the linear/painterly characteristics in dress representations. Finally, the multiplicity/unity can be found in the relationship between the whole and the parts. Multiplicity is represented in dress when the parts have a visual priority over the whole, whereas unity is represented when a dress as a whole has visual priority over the parts. A dress represented with closed form, linear characteristic and multiplicity is perceived as a clear form. In contrast, a dress with open form, painterly characteristic and unity is understood to be an obscure form. It can be said that this study is the first attempt to establish the formative perspectives for analyzing the form of dress in various periods, cultures and races for the future studies.

Keywords

References

  1. 홍준화 (2003). 조형예술의 시형식에 관한 연구: Fiedler, Hilderbrand, Wölfflin을 중심으로. 홍익대학교 대학원 박사학위논문, p. 43, p. 66
  2. 홍준화 (2003). 조형예술의 시형식에 관한 연구: Fiedler, Hilderbrand, Wölfflin을 중심으로. 홍익대학교 대학원 박사학위논문, p. 142
  3. 신민정 (2003). 뵐플린 형식사적 양식론 고찰. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, 2003, p. 27
  4. Wolfflin, Heinrich (1994). 미술사의 기초개념. 미술사의 기초개념: 근세미술에 있어서의 양식발전의 문제. 박지형(역), 서울: 시공사, p. 28
  5. Wolfflin, Heinrich (1994). 미술사의 기초개념. 미술사의 기초개념: 근세미술에 있어서의 양식발전의 문제. 박지형(역), 서울: 시공사, p. 276
  6. Wolfflin, Heinrich (1994). 미술사의 기초개념. 미술사의 기초개념: 근세미술에 있어서의 양식발전의 문제. 박지형(역), 서울: 시공사, p. 333
  7. DeLong, Marilyn R. (1997). 복식조형을 보는 시각. 금기숙(역), 서울: 열화당, p. 3
  8. DeLong, Marilyn R. (1997). 복식조형을 보는 시각. 금기숙(역), 서울: 열화당, p. 42-47
  9. DeLong, Marilyn R. (1997). 복식조형을 보는 시각. 금기숙(역), 서울: 열화당, p. 49-50
  10. DeLong, Marilyn R. (1997). 복식조형을 보는 시각. 금기숙(역), 서울: 열화당, p. 24-35
  11. Wolfflin, Heinrich (1994). 미술사의 기초개념. 미술사의 기초개념: 근세미술에 있어서의 양식발전의 문제. 박지형(역), 서울: 시공사, p. 177
  12. Davis, Marian L. (1990). 복식의 시각디자인. 이화연 외(역), 서울: 경춘사, pp. 93-98
  13. Horn, Marilyn and Gurel, Lois (1988). 의복: 제 2의 피부. 이화연(역), 서울: 도서출판 까치, p. 331
  14. 김민자 (2004). 복식미학강의 1. 서울: 교문사, pp. 150-153
  15. 김혜연 (1998). 복식조형의 공간적 특질에 관한 연구-I. 복식, 38, pp. 36-37
  16. 이은영 (2003). 복식디자인론. 서울: 교문사, p. 64
  17. Davis, Marian L. (1990). 복식의 시각디자인. 이화연 외(역), 서울: 경춘사, pp. 207-232
  18. Davis, Marian L. (1990). 복식의 시각디자인. 이화연 외(역), 서울: 경춘사, pp. 232;252-254
  19. Davis, Marian L. (1990). 복식의 시각디자인. 이화연 외(역), 서울: 경춘사, pp. 24-25
  20. Wolfflin, Heinrich (1994). 미술사의 기초개념. 미술사의 기초개념: 근세미술에 있어서의 양식발전의 문제. 박지형(역), 서울: 시공사, p. 42
  21. Wolfflin, Heinrich (1994). 미술사의 기초개념. 미술사의 기초개념: 근세미술에 있어서의 양식발전의 문제. 박지형(역), 서울: 시공사, p. 78
  22. DeLong, Marilyn R. (1997). 복식조형을 보는 시각. 금기숙(역), 서울: 열화당, p. 26
  23. 최수현 (1994). 복식의 미적 범주: 르네상스, 바로크 복식에 적용하여. 서울대학교 대학원 석사학위논문
  24. 김차주.이선경.김옥진 (1996). 1990년대 Fashion에 나타난 여성 수트의 형식적 특성에 관한 연구. 가정과학연구, 6
  25. 김순영.남윤자 (2002). 조선 후기와 현대여자 한복 형태 비교: DeLong의 분류체계를 적용하여. 복식, 52(5)