A Study on the Symbolic Recognition Structure System of Space Design of a Hotel

호텔 공간디자인의 상징적 인식구조체계에 관한 연구

  • 김정아 (홍익대학교 건축학과) ;
  • 김억 (홍익대학교 건축학과)
  • Published : 2008.08.31

Abstract

A new paradigm of design lays stress on the world of metaphysical concepts, and various attempts are being made to give meaning to psychological values. Hotel is a memorable place to remind of a special moment in one's life such as travel, marriage, meeting and so on. It also contains even more symbolism than other spaces as it is the place where the most primary and private act takes place apart from one's residence. As a result, it is also possible to communicate the message which a designer intends to convey through the user's recognition in the form of various symbolic expressions in space design. The designer communicates a meaning into a space through a symbolic system and creates a mutual consensus by means of the understanding structure of "designer-space-user". The user's diverse interpretations through a symbol are based on epistemology and consist of the primary, the secondary and the tertiary recognition structure system in the aspect of their contents. The primary structure depends on sensual perception, impressive idea and transcendental recognition based on metaphysical and perceptional association. The secondary structure includes casualty, continuous deduction and rational(integral) recognition. Finally, the tertiary structure is sublimation to the transcendental mental world beyond the boundary of emotion and it is classified into fundamental recognition structure on an object and archetypical recognition structure on an ego. These characteristics can derive systematic understandings and diverse interpretations on the symbol from the space of a hotel through the frame of analysis based on the artistic form of monosemous, polysemous and multidimensional frameworks and symbols. The framework of this analysis includes all the cases, and various methods which haven't been attempted in practice are presented. Therefore this study is not just a simple analysis of space but rather it will serve as a methodological tool for design that allows for various attempts of symbolic design concepts in the recognition structure system.

Keywords

References

  1. Charles & Paul Tannery, Rene Decartes, Principles of Philosophy, Rene Decartes VIII, 2006
  2. Design Hotels, Silvio San Pietro, Paola Gallo, Ediziono L'archivolto 2005
  3. European Hotels Braun, 2008
  4. E. Cassirer, An Essay on Man, New Haven, Yale Univ. Press, 1964
  5. Hotel 1990-2005 architectture, Gianluca Peluffo, Federico Motta Editore, 2005
  6. J. Fiske, Introduction to Communication Studies, London: Routledge, 1990
  7. L.L. Barker, Communication, New Jersey: Prentice Hall, 1984
  8. A. 야페, 미술에 있어서 상징성, 조승국 역, 범조사, 1988
  9. Clement, Elisabeth 외 3인, 이정우 옮김, 철학사전, 동녘, 2006
  10. C. G. Jung 외, 인간과 상징, 열린책들, 1997
  11. Jean Michel Besnier 지음, 오영금 옮김, 인식론, 영림카디널, 1999
  12. Johannaes Hessen, 이강조 옮김, 인식론, 서광사, 1994
  13. Lewin Roger지음, 박선주 옮김, 인류의 기원과 진화, 충북대학교출판부, 1988
  14. Marc Gobe, 안장원 옮김, 감성브랜딩, 감성디자인, 뉴트렌드, 김앤김북스, 2008
  15. 강영계, 철학의 이해, 박영사, 1994
  16. 권태문, 건축미학을 찾아서, 도서출판대가, 2005
  17. 김광명, 칸트, 판단력비판연구, 철학과 현실사, 2006
  18. 김민수, 21세기 디자인 문화 탐사, 솔, 2005
  19. 이정우, 뿌리-개념들01, 산해, 2004
  20. 이정우, 뿌리-개념들02, 철학아카데미, 2004
  21. 한자경, 칸트 철학에의 초대, 서광사, 2006
  22. 김미리, 도시환경에 있어서 상징성 표현을 위한 환경디자인 모형사례 연구, 이대환경디자인석론, 1999
  23. 김민정, 디자인호텔의 디자인 특성에 관한 연구, 2004, 건대석론
  24. 김윤정, J. S. Bach의 교회 칸타타에서 숫자 상징에 관한 연구, 경희대음대 석론
  25. 김지수, 나무의 상징적 형상을 통한 도자조형 연구, 이대 디자인대학원 석론, 1998
  26. 김혜영, 디자인호텔에 있어서 개념과 디자인의 상관성에 관한 연구, 건대석론, 2001
  27. 원민정, 호텔 유형별 차별화 전략에 따른 아이덴티티 연구, 홍대석론, 2006
  28. 오은주, 작가주의 에니메이션에서의 은유와 상징표현에 관한 연구, 중앙대학교 영상예술과 석론, 2008
  29. 전동훈, 한국의 도시 대규모호텔의 건축 공간 구성과 배분에 관한 연구, 홍대박론, 1988
  30. 지나련, 종교공간의 상징성과 교회디자인에 관한 연구, 이대석론, 2002
  31. 이선아, 도시환경에 있어서 상징성 표현을 위한 디자인 모형사례 연구, 이대 디자인학과 석론, 1996
  32. 이정우, 의미론적 거리, 한국실내디자인학회 학술발표대회 특별강연, 2003