A study of the relation between an animation character and personality trouble: Focus to the personality trouble on social isolation

애니메이션 캐릭터와 성격장애 상관 연구 : 사회 고립형 성격장애를 중심으로

  • 김은주 (중앙대학교 첨단영상대학원 애니메이션) ;
  • 김재웅 (중앙대학교 첨단영상대학원 영상예술학과)
  • Published : 2008.10.30

Abstract

The animation is expressed by fusing the character's aesthetic feature and action in the entire structure and such creation of the character is needed to approach with understanding its socio-cultural background and dramatic structure. This study has started for the reason that there is a need of making an animation character based on reality, as well as to develop a individual character and narrative skill at the same time. In this study, analyzing through the DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) by the American Psychiatric Association, APA), I have been able to come to a conclusion in which the character's personality is presented more exaggeratingly than its ordinary tendency. So it is used as a means to occur a dramatic motive-induction and probability. Futhermore, applying the same condition of the personality disorders to the animation character has changed the narrative development and it showed a result that even the character is not having the problem of personality disorders, it shows the nature of personality disorders-like is being appeared exaggeratingly or increasingly.

애니메이션은 전체적인 서사구조 속에서 캐릭터의 미적특징과 행동이 융합되어 표현되며, 이와 같은 캐릭터의 창조는 그것을 탄생하게 한 사회문화적 배경과 극적 구조 속에서 심리학적 접근이 필요하다. 본 연구는 애니메이션 캐릭터 창조에 있어 보다 현실성에 바탕을 둔 캐릭터를 형상화합과 동시에 개성적이고 독창적인 캐릭터와 네러티브 개발의 필요에 의해 시작되었다. 본 논문에서는 미국 정신의학회의 DSM-IV 정신장애와 진단 및 통계편람 을 통해 애니메이션 캐릭터의 성격장애를 분석해 본 결과 캐릭터의 성격유형은 일반적인 경향보다는 과장되게 표현됨으로써 극적인 동기유발과 극에 있어서 개연성을 위한 도구로 쓰였다. 또한 애니메이션 캐릭터에 성격장애와 같은 증세를 성격에 부여받음으로 네러티브 전개에 있어 변화를 가져 왔으며, 애니메이션 캐릭터가 비록 성격장애는 아닐지라도, 성격장애와 같은 기질이 과장 혹은 증폭되어 나타나고 있음을 알 수 있다.

Keywords