Exploration of Socio-Cultural Factors Affecting Korean Adolescents' Motivation

한국 청소년의 학습동기에 영향을 미치는 사회문화적 요인 탐색

  • Mimi Bong (Department of Education Korea University) ;
  • Hyeyoun Kim (Department of Educational Technology Ewha Womans University) ;
  • Ji-Youn Shin (Department of Educational Technology Ewha Womans University) ;
  • Soohyun Lee (Department of Educational Technology Ewha Womans University) ;
  • Hwasook Lee (Department of Educational Technology Ewha Womans University)
  • 봉미미 (고려대학교 교육학과) ;
  • 김혜연 (이화여자대학교 교육공학과) ;
  • 신지연 (이화여자대학교 교육공학과) ;
  • 이수현 (이화여자대학교 교육공학과) ;
  • 이화숙 (이화여자대학교 교육공학과)
  • Received : 2007.11.26
  • Published : 2008.02.28

Abstract

Self-efficacy, achievement goals, task value, and attribution are some of the representative motivation constructs that explain adolescents' cognition, affect, and behavioral patterns in achievement settings. These constructs have won researchers' recognition by demonstrating explanatory and predictive utility that transcends various social and cultural milieus learners are exposed to. Korean adolescents' motivation is generally in line with this universal trend and can be described adequately with these constructs. Nonetheless, there also exist a host of indigenous factors that shape these motivation constructs to be uniquely Korean. The purpose of the present article was to explore some of the socio-cultural factors that appear to wield particularly determining effects on Korean adolescents' academic motivation. Review of the relevant literature identified interdependent self-construal, traditional morals of filial piety, familism, educational fervor, academic elitism, and the college entrance system as important cultural, social, and policy-related such factors. Also discussed in this article were the roles of these factors in creating more immediate psychological learning environments for Korean adolescents, such as parent-child relationships, teacher-student relationships, and classroom goal structures.

학업성취와 관련된 청소년의 인지, 정서 및 행동 유형을 설명하는 대표적 학습동기 구인에는 자기효능감, 성취목표, 과제가치, 귀인 등이 있다. 이들 구인은 학습자의 연령, 성별, 소속국가 및 인종의 차이를 뛰어넘는 설명력과 예측력을 보임으로써 그 중요도와 일반성을 입증받고 있다. 한국 청소년의 학습동기 역시 이러한 일반적 양상과 큰 맥을 같이 한다. 그러나 이와 더불어 한국 고유의 사회, 문화, 심리적 환경에 의해 형성된 것으로 보이는 그들만의 독특한 학습동기 유형이 나타나기도 한다. 본 논문에서는 한국 청소년의 학습동기에 특히 큰 영향을 미치는 것으로 판단되는 사회문화적 요인에는 어떤 것들이 있는지를 선행연구를 중심으로 고찰하였다. 그 결과, 문화적 요인으로는 상호의존적 자아이해, 효의 전통윤리 및 가족주의, 그리고 배움에 대한 가치가 중요한 것으로 나타났다. 또한 사회적 요인으로는 교육열과 학력주의, 그리고 제도적 요인으로는 대학입시제도의 역할에 대해 논의하였다. 나아가 이들 사회문화적 요인에 의해 형성되며, 학생들의 학습동기에 보다 직접적인 영향을 행사하는 것으로 판단되는 심리적 학습환경 요인으로서 부모-자녀 관계, 교사-학생 관계 및 교실목표구조에 관한 선행연구 결과를 주요 학습동기 구인과의 관계를 중심으로 분석하고 논의하였다.

Keywords

References

  1. 강창동 (2004). 한국의 교육문화와 사회적 신분 욕망의 관계에 대한 연구. 교육문제연구, 21, 143-164.
  2. 김경신, 김명자, 박혜인, 유영주, 유은희, 윤종희, 이미숙 (1994). 한국 가족의 교육열과 대학입시: 가족적 대책 수립을 위한 실천 방안 연구. 대한가정학회지, 32(2), 161-178.
  3. 김두정, 이병욱 (1998). 대학 입시가 고등학교 교육과정 운영과 수업에 미치는 영향. 교육과정평가연구, 창간호, 1-15.
  4. 김아영, 박인영 (2001). 학업적 자기효능감 척도 개발 및 타당화 연구. 교육학연구, 39(1), 95-123.
  5. 김아영, 조영미 (2001). 학업성취도에 대한 지능과 동기변인들의 상대적 예측력. 교육심리연구, 15(4), 121-138.
  6. 김아영, 차정은 (2003). 교사효능감 및 학생의 학업적 자기효능감이 학업성취도에 미치는 영향에 대한 다층분석. 교육심리연구, 17(2), 25-43.
  7. 김영화 (1992). 학부모의 교육열: 사회계층간 비교를 중심으로. 교육학연구, 30(4), 173-197.
  8. 김의철, 박영신 (1998). 한국인의 성공의식과 귀인양식: 토착심리학적 접근. 교육심리연구, 12(2), 51-84.
  9. 김의철, 박영신 (1999). 한국 청소년의 심리, 행동특성의 형성: 가정, 학교, 친구, 사회 영향을 중심으로. 교육심리연구, 13(1), 99-142.
  10. 김종한 (2001). 고등학생의 학업성취에 영향을 미치는 관련변인에 대한 회귀분석. 교육학연구, 39(4), 349-366.
  11. 김주훈, 설현수, 김영애 (2001). 일본, 중국, 대만 대학 입시 제도 연구(연구보고 RRE 2001-12). 서울: 한국교육과정평가원.
  12. 김희수, 홍성훈, 윤은종 (2005). 청소년이 지각한 부모-자녀간의 의사소통과 자기효능감 및 진로결정과의 관계. 한국청소년연구, 16(2), 37-65.
  13. 나동진, 조준수 (1999). 교실맥락 지각과 성취 목표지향성이 학습관련 도움요청 행동에 미치는 영향. 교육심리연구, 13(4), 177-199.
  14. 노국향, 최승현, 신동희, 이소영 (2000). 2000년 OECD 학업성취도 국제비교 연구: 읽기 수학 과학 영역을 중심으로(연구보고 RRE 2000-8-1). 서울: 한국교육과정평가원.
  15. 박광배, 신민섭 (1990). 고등학생의 대학입시목표와 자살생각. 한국심리학회지: 임상, 9(1), 20-32.
  16. 박영신, 김의철 (1997). 한국 학생의 귀인양식: 초, 중, 고 대학생의 비교. 교육심리연구, 11(2), 71-97.
  17. 박영신, 김의철 (2002). 한국사회의 교육적 성취: 현상과 심리적 기반. 교육심리연구, 16(4), 325-351.
  18. 박영신, 김의철 (2003). 한국학생의 자기효능감, 성취동기와 학업성취: 토착심리학적 접근. 교육심리연구, 17(1), 37-54.
  19. 박영신, 김의철, 정갑순 (2004). 한국 청소년의 부모자녀관계와 성취에 대한 종단연구: 자기효능감과 성취동기를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 10(3), 37-59.
  20. 박영신, 김의철, 정갑순, 이상미, 권혁호, 양계민 (2000). 초 중 고등학생의 생활만족도 차이 와 형성 및 영향. 한국심리학회지: 건강, 5(1), 94-118.
  21. 박영신, 김의철, 탁수연 (2005). 청소년과 부모의 실패와 미래성취 의식을 통해 본 한국인의 성취관련 토착심리. 한국심리학회지: 사회문제, 11(2), 73-108.
  22. 박통희 (2004). 가족주의 개념의 분할과 경험적 검토: 가족주의, 가족이기주의, 의사가족주의. 가족과 문화, 16(2), 93-125.
  23. 봉미미 (2000). 학습동기 관련 연구의 최근 동향. 교육과학연구, 31(3), 179-195.
  24. 서선희 (1998). 한국적 효 개념의 특수성. 한국노년학, 18(3), 142-154.
  25. 손준종 (2001). 근대적 학력주의의 출현과 제도화 과정에 관한 연구: 개항지 군산 지역을 중심으로. 안암교육학연구, 7(1&2), 81-118.
  26. 송인섭, 박성윤 (2000). 목표지향성, 자기조절학습, 학업성취와의 관계 연구. 교육심리연구, 14(2), 29-64.
  27. 신수진 (1998). 한국의 가족주의 전통과 그 변화. 미간행 박사학위 논문, 서울: 이화여자대학교.
  28. 신지연 (2007). 학습자가 인지한 사회심리적 환경, 학습동기, 학습전략과 학업부정행위 및 학업성취도와의 관계. 미간행 석사학위 논문, 서울: 이화여자대학교.
  29. 심우엽 (2001). 연령에 따른 학습동기의 변화. 초등교육연구, 14(3), 19-44.
  30. 오욱환 (1999). 한국사회의 교육열에 대한 고유 이론모형의 탐색. 교육학연구, 37(4), 1-28.
  31. 옥선화 (1989). 현대 한국인의 가족주의가치에 대한 연구. 미간행 박사학위 논문, 서울: 서울대학교.
  32. 이숙현, 백진아 (2004). 조기 사교육과 어머니의 역할: 가족주의 가치관과 계층관련 변인을 중심으로. 가족과 문화, 16(3), 201-235.
  33. 이은주 (2000). 초등학생들의 학습동기의 변화. 초등교육연구, 14(1), 47-66.
  34. 이정원 (1999). 영어에 대한 자기조절 학습전략 사용과 자기 효능감의 학업 성취와의 관계. 교육과정평가연구, 2(1), 170-184.
  35. 이주현, 이순묵 (2001). 영어 학습에 관련된 동기 변인들의 관계 분석: 목표지향성, 자기효능감, 영어 학습 이유를 중심으로. 교육심리연구, 15(2), 217-234.
  36. 이현숙, 조한익 (2004). 지각된 부모의 양육태도가 성취목표 및 진로결정수준에 미치는 영향: 대학생을 중심으로. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 16(1), 89-105.
  37. 이혜영 (1995). 학력주의와 청소년의 삶. 한국청소년연구, 20, 30-45.
  38. 조승우, 김아영 (1998). 초등학교 아동의 목표지향성과 자기조절학습전략 사용 및 자기효능감과의 관계. 교육과학연구, 27, 71-88.
  39. 조용환 (1995). 학교 구성원의 삶과 문화: 교사와 학생, 그들은 행복한가? 교육학연구, 33(4), 77-91.
  40. 최진규 (2004, 1월 29일). 선택할 수 없는 선택 과목. http://mailzine.kedi.re.kr/Column/MailZine/ColumnViw.php/, 2006년 10월 1일 검색.
  41. 한국교육과정평가원 (2001). PISA 2000 평가 결과 분석 연구(총론): 국내 학생의 읽기, 수학, 과학적 소양 성취도 및 배경 변인의 영향 분석(연구보고 RRE 2001-9-1). 서울: 저자.
  42. 한국교육과정평가원 (2004). 학업성취도 국제비교연구 성과와 과제: 2003 TIMSS와 OECD/PISA 결과를 중심으로(연구자료 ORM 2004-26). 서울: 저자.
  43. 한덕웅, 최훈석 (2006). 한국 사회문제의 변화: 지난 10년간 세 시점의 비교. 한국심리학회지: 사회문제, 12(1), 103-128.
  44. 황혜연 (2006). 교사효능감 및 부모자녀관계변인과 고등학생의 학습동기, 학습전략, 학업성취도와의 관계. 미간행 석사학위 논문, 서울: 이화여자대학교.
  45. 황혜자, 최윤화 (2003). 부모의 양육태도가 아동의 자기효능감과 학업성취에 미치는 영향. 사회과학논집, 22(1), 285-304.
  46. Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structure, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84, 261-271.
  47. Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students' learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80, 260-267.
  48. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215.
  49. Bong, M. (2001). Between- and within-domain relations of academic motivation among middle and high school students: Self-efficacy, task-value, and achievement goals. Journal of Educational Psychology, 93, 23-34.
  50. Bong, M. (2003). Choices, evaluations, and opportunities for success: Academic motivation of Korean adolescents. In F. Pajares & T. C. Urdan (Eds.), Adolescence and education: Vol. 3. International perspectives (pp.323-345). Greenwich, CT: Information Age.
  51. Bong, M. (2004). Classroom culture as a source for the mismatch between Korean students' performance and motivation. East West Education, 21, 1-18.
  52. Bong, M. (2005). Within-grade changes in Korean girls' motivation and perceptions of the learning environment across domains and achievement levels. Journal of Educational Psychology, 97, 656-672.
  53. Bong, M. (2006). A preliminary look at gender and cultural differences in achievement goals. SNU Journal of Education Research, 15, 39-71.
  54. Bong, M. (in press). Parent-child relationships and classroom goal structures on motivation, help-seeking avoidance, and cheating. Journal of Experimental Education.
  55. Bong, M., & Clark, R. E. (1999). Comparison between self-concept and self-efficacy in academic motivation research. Educational Psychologist, 34(3), 139-154.
  56. Bong, M., & Kim, S. (2006). Korean students' reactions to perceived learning environment, parental expectations, and performance feedback. In D. McInerney, M. Dowson, & S. Van Etten (Eds.), Research on sociocultural influences on motivation and learning: Vol. 6. Effective schools (pp.235-262). Greenwich, CT: Information Age.
  57. Bong, M., & Skaalvik, E. M. (2003). Academic self-concept and self-efficacy: How different are they really? Educational Psychology Review, 15(1), 1-40.
  58. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1987). The support of autonomy and the control of behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 53, 1024-1037.
  59. Dweck, C. S. (1989). Motivation. In A. Lesgold, & R. Glaser (Eds.), Foundations for a psychology of education (pp.87-136). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  60. Grow-Maienza, J., Hahn, D. -D., & Joo, C. -A. (2001). Mathematics instruction in Korean primary schools: Structures, processes, and a linguistic analysis of questioning. Journal of Educational Psychology, 93, 363-376.
  61. Harackiewicz, J. M., Barron, K. E., Tauer, J. M., & Elliot, A. J. (2002). Predicting success in college: A longitudinal study of achievement goals and ability measures as predictors of interest and performance from freshman year through graduation. Journal of Educational Psychology, 94, 562-575.
  62. Heine, S. J. (2001). Self as cultural product: An examination of East Asian and North American selves. Journal of Personality, 69, 881-906.
  63. Kim, U., & Park, Y. S. (2005). Integrated analysis of indigenous psychologies: Comments and extensions of ideas presented by Shams, Jackson, Hwang and Kashima. Asian Journal of Social Psychology, 8(1), 75-95.
  64. Kim, U., Park, Y., & Koo, J. (2004). Adolescent culture, socialization practices, and educational achievement in Korea: Indigenous, psychological, and cultural analysis. 한국심리학회지: 사회문제, 10(특집호), 177-209.
  65. Kim, U., Park, Y. S., & Park, D. (2000). The challenge of cross-cultural psychology - The role of the indigenous psychologies. Journal of Cross Cultural Psychology, 31, 63-75.
  66. Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98, 224-253.
  67. Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Gonzales, E. J., O'Connor, K. M., Chrostowski, S. J., Gregory, K. D., Smith, T. A., & Garden, R. A. (2001). Science benchmarking report: TIMSS 1999-eighth grade. Chestnut Hill, MA: Boston College, International Study Center.
  68. Miller, R. B., Greene, B. A., Montalvo, G. P., Ravindran, B., & Nichols, J. D. (1996). Engagement in academic work: The role of learning goals, future consequences, pleasing others, and perceived ability. Contemporary Educational Psychology, 21, 388-422.
  69. Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Gonzales, E. J., O'Connor, K. M., Chrostowski, S. J., Gregory, K. D., Garden, R. A., & Smith, T. A. (2001). Mathematics benchmarking report: TIMSS 1999-eighth grade. Chestnut Hill, MA: Boston College, International Study Center.
  70. Oishi, S., & Diener, E. (2001). Goals, culture, and subjective well being. Personality and Social Psychology Bulletin, 27, 1674-1682.
  71. Organisation for Economic Co-operation and Development. (2001). Education at a glance 2001. Paris: Author.
  72. Pintrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92, 544-555.
  73. Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: Theory, research, and applications (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
  74. Roeser, R. W., Midgley, C., & Urdan, T. C. (1996). Perceptions of the school psychological environment and early adolescents' psychological and behavioral functioning in school: The mediating role of goals and belonging. Journal of Educational Psychology, 88, 408-422.
  75. Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychologist, 26, 207-231.
  76. Seth, M. J. (2002). Education fever: Society, politics, and the pursuit of schooling in South Korea. Honolulu, HI: University of Hawaii Press.
  77. Suter, L. E. (2000). Is student achievement immutable? Evidence from international studies on schooling and student achievement. Review of Educational Research, 70, 529-545.
  78. Tweed, R. G., & Lehman, D. R. (2002). Learning considered within a cultural context: Confucian and Socratic approaches. American Psychologist, 57, 89-99.
  79. Urdan, T. (2004). Predictors of academic self-handicapping and achievement: Examining achievement goals, classroom goal structures, and culture. Journal of Educational Psychology, 96, 251-264.
  80. U.S. Department of Education National Center for Education Statistics (1996). Pursuing excellence (NCE 97-198). Washington, DC: Author.
  81. Weiner, B. (1984). Principles for a theory of student motivation and their application within an attributional framework. In R. Ames & C. Ames (Eds.), Research on motivation in education: Vol. 1. Student motivation (pp.15-38). Orlando, FL: Academic Press.
  82. Wigfield, A., & Karpathian, M. (1991). Who am I and what can I do? Children's self-concepts and motivation in achievement situations. Educational Psychologist, 26, 233-261.
  83. Wolters, C. A. (2004). Advancing achievement goal theory: Using goal structures and goal orientations to predict students' motivation, cognition, and achievement. Journal of Educational Psychology, 96, 236-250.
  84. Woolfolk, A. (2007). Educational psychology (10th ed.). Boston: Allyn and Bacon. 김아영, 백화 정, 정명숙 역 (2007). 교육심리학. 서울: 박학사.