A case - Study of Counseling with a Depressed Adolescent

우울, 불안 특성을 보이는 청소년에 대한 상담사례연구

  • Published : 2008.06.30

Abstract

In this case- study, sandplay therapy and verbal therapy were used on an adolescent who was depressed, lacked motivation, and suffered from anxiety issues related to conflict with a sibling and oppressive parents who did not show much affection. In total, 69 counseling sessions, including sandplay and verbal therapy, were conducted. Sandplay therapy was applied at the beginning to the middle stages, after which verbal therapy was applied until the final stage. During sandplay therapy, the adolescent exhibited the hero's journey and ego development. During the verbal therapy, the adolescent began to effectively express emotion based on his strengthened ego. He recovered his confidence based on self awareness which ultimately allowed him to resolve and overcome his internal conflicts.

Keywords

References

  1. 구수연(2008). 기독교 무용의 움직임 프로그램을 활용한 청 소년 우울감소 적용사례연구. 세종대학교 석사학위 청 구논문
  2. 김미례, 홍경자, 양승남(2002). 고등학교 학생들의 스트레스 와 대처방식. 청소년상담연구, 10(1), 107-125
  3. 김보애(2003). 모래놀이치료의 이론과 실제. 서울: 학지사
  4. 김보애(2004). 피학대 청소년의 모래놀이치료 사례연구. 놀이치료연구, 8(1), 37-55
  5. 김은정, 오경자(1992). 발달적 관점에서 본 아동 및 청소년기 우울증상. 소아.청소년정신의학, 3(1), 117-128
  6. 김재옥(2007). 음악치료가 그룹 홈 시설청소년의 자아존중 감, 우울 및 불안에 미치는 효과. 원광대학교 동서보완 의학 대학원 석사학위 청구논문
  7. 박경애, 김은영(1999). 청소년의 우울. 서울: 한국청소년상담원
  8. 박미정(2003). 비행청소년에 대한 통합적 개입사례. 놀이치료연구, 7(1), 41-56
  9. 박희현(2006). 청소년상담에서 놀이치료를 통한 상담 효과. 놀이치료연구, 12(9), 35-46
  10. 성복순(2006). 미술치료가 청소년의 우울 및 감정표현에 미 치는 영향. 순천향대학교 건강과학대학원 석사학위 청 구논문
  11. 야마나카 야스히로, 김유숙(2005). 모래놀이치료의 본질. 서 울: 학지사
  12. 엄윤미, 백양희(2005). 집단미술치료를 통한 자아상 탐색이 청소년의 우울 및 불안감소에 미치는 사례연구. 미술치료연구, 12(4), 801-820
  13. 임혜경(2003). 자기 성장 집단 상담 프로그램이 결손가정 청 소년의 자아개념과 불안에 미치는 효과. 영남대학교 석사학위 청구논문
  14. 전애영(2005). 음성틱이 있는 아동의 모래놀이 치료사례. 놀이치료연구, 9(1), 85-102
  15. 홍정의(2007). 무용/동작 치료가 우울 청소년에게 미치는 효 과: LMA 동작 분석을 중심으로. 명지대학교 사회교육 대학원 석사학위 청구논문
  16. Achenbach, T. M., Howell, C. T., Quay, H. C., & Conners, C. K.(1991). National survey of problems and competencies among four-to sixteen-year-olds. Monographs of the society for research in child development. Senal NO 225, 56(3)
  17. Carey, L. J.(2002). Sandplay therapy with children and families. Jason Aronson. Inc. 모래놀이치료-아동 치료와 가족치료. 이정숙, 고인숙(공역). 서울: 하나의학사. (1999년 원저발간)
  18. Kawahara, T.(1998). Dependent/independent images of the early adolescent boys-case studies through 'sandplay technique'and dream work. ED 439 364
  19. Kazdin, A. E.(1993). Adolescent mental health: Prevention and treatment programs. American Psychologist, 48(2). 127-141 https://doi.org/10.1037/0003-066X.48.2.127
  20. Merten, B. A., Lewinsohn, P. M., & Hops, H.(1990). Sex differences and adolescent depression. Journal of Abnormal Psychology, 99(1), 55-63 https://doi.org/10.1037/0021-843X.99.1.55
  21. Oaklander, V.(1988, 재인용). Windows to our children: A gestalt therapy approach to children and adolescents. NY: Gestalt Journal Press
  22. Turner, B. A.(2005). The handbook of sandplay therapy. Cloverdale, California: Temenos Press