The Effects of Group Art Therapy on Maternal Parenting Stress and Self-Efficacy

부모교육이론을 적용한 집단미술치료가 초등학생 어머니의 양육스트레스와 부모효능감에 미치는 효과

  • Seo, So-Hee (Department of Art Therapy, Yeungnam University) ;
  • Choi, Wai-Sun (Department of Art Therapy, Yeungnam University)
  • 서소희 (영남대학교 미술치료학과) ;
  • 최외선 (영남대학교 미술치료학과)
  • Published : 2008.07.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the effects of group art therapy on maternal parenting stress and self-efficacy. The subjects of the study included 16 parents of elementary school students who participated in a group art therapy program offered at B Education Center, Pusan. Eight parents who wanted to receive parental education were allocated into an experimental group, While the other eight parents were regarded as the control group. Mothers in the experimental group participated in the group art therapy program which discussed parent education theories. This Program was composed of 17 sessions, performed once a week for one and a half hours. Research tools employed included parent stress test and parent self-efficacy test. The following results were obtained: Group art therapy was found to bring about a statistically significant decrease in parenting stress. Group art therapy was also found to bring about a statistically significant increase in parent self-efficacy. These results suggest that a program which integrates various parents education theories, within a group art therapy setting, can become an effective parent education tool which decreases maternal parenting stress and increases parent self efficacy.

Keywords

References

  1. 강경란(2004). 현실치료 부모교육 집단 상담이 어머니의 내 외통제성, 우울 및, 부모효능 감에 미치는 효과. 경성 대학교 석사학위 청구논문
  2. 고애자(1988). 어머니의 양육 태도가 자녀의 인성에 미치는 영향. 성신여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  3. 김경숙(1996). 현실요법 집단프로그램이 초등학생의 자아존 중감 및 성격 특성에 미치는 효과. 서강대학교 교육대 학원 석사학위 청구논문
  4. 김명준(2008). 집단미술치료가 발달장애아동 어머니의 양육 스트레스 감소에 미치는 효과. 동국대학교 석사학위 청구논문
  5. 김민정(2007). 취업모의 사회적 지지, 양육 스트레스 결혼만 족도/직업만족도가 양육 행동에 미치는 영향. 국민대 학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  6. 김석우, 조영기(2002). 초등학교 부모교육 프로그램 개발을 위한 실태분석. 교육연구, 12(1), 61-79
  7. 김선현(2006). 마음을 읽는 미술치료. 서울: 넥서스BOOKS
  8. 김종훈(2006). 부모교육 프로그램이 부모 효능감 및 양육스 트레스에 미치는 영향. 부산교육대학교 교육대학원 석 사학위 청구논문.
  9. 김진이(2006). 유아의 어머니를 위한 상담활용 부모교육프로 그램의 효과. 연세대학교 박사학위 청구논문
  10. 노순점(2005). 부모의 양육태도에 따른 아동의 자기존중감과 자기효능감의 차이. 계명대 교육대학원 석사학위 청구 논문
  11. 박기종(2000). 아동이 지각한 부모의 양육태도, 자아효능감 및 학업성적간의 관계. 대구대학교 교육대학원 석사학 위 청구논문
  12. 박성연(1998). 어머니의 자녀양육 스트레스와 관련된 심리사 회적 변인들. 한국가정관리학회, 16(1), 95-105
  13. 박해미(1994). 자녀양육행동과 관련된 부모 스트레스 분석. 이화여자대학교 석사학위 청구논문
  14. 서소희(1994). 자폐아 연령군에 따른 부모의 양육스트레스에 대한 조사연구. 대구대학교 석사학위 청구논문
  15. 신호정(2004). 취학 전 유아를 둔 어머니의 자녀 학교적응기 대와 부모 효능감 및 자녀 유능감 평가와의 관계. 숙명 여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  16. 양지은(2007). 그룹 음악심리치료 프로그램이 장애아동 어머 니의 양육 스트레스와 자기효능감에 미치는 영향. 이 화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  17. 예서현(2004). 의사소통 훈련 부모교육 프로그램이 부모 효 능감 및 부모-자녀 상호작용에 미치는 효과. 한국교원 대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  18. 윤은미(2004). 어머니의 부모 효능감 및 양육 행동과 유아의 사회적 유능성과의 관계. 한남대학교 사회문화과학대 학원 석사학위 청구논문
  19. 이숙, 우희정, 최진아, 이춘아(2006). 부모교육. 서울: 학지사
  20. 이영분(1990). 부모역할훈련을 위한 한국적프로그램에 관한 연구. 이화여자대학교 박사학위 청구논문
  21. 최외선, 이근매, 김갑숙, 최선남, 이미옥(2006). 마음을 나누 는 미술치료. 서울: 학지사
  22. 한국교육학술정보원. http://www.keris.or.kr
  23. 한성심(2001). 대상관계이론에 기초한 부모교육 프로그램 개 발과 효과 검증. 숙명여자대학교 교육대학원 박사학위 청구논문
  24. 한세영(1996). 아동과 어머니의 기질적 부조화에 따른 어머 니의 일상적 양육스트레스. 이화여자대학교 석사학위 청구논문
  25. Abidin, P. R.(1992). The Determinants of Parenting Behavior, Journal of Clinical Child Psychology, 1, 407-412
  26. Bandura, A.(1997). Self-Efficacy: Toward a Unifying Theory of Behavioral Change. Psychological Review, 84, 191-215 https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  27. Luquet, W.(2004). 이마고 부부치료. 송정아(역). 서울: 학지사 (1996년 원저발간)