초록
철도노반의 다짐 후 품질을 관리하기 위하여 비반복 평판재하시험(nonrepetitive plate loading test)으로부터 얻어지는 지반반력계수(subgrade reaction modulus, $k_{30}$)와 반복평판재하시험(repetitive plate loading test)으로부터 획득하는 변형률계수(strain modulus, $E_v$)의 두 계수를 혼용하고 있다. 평판을 이용한 재하시험을 수행한다는 점에서 두 시험법은 동일하나, 설계정수 획득방법, 반복재하 횟수, 각 하중 단계에서의 시험 종료방법 등 시험방법에는 큰 차이가 있다. 본 논문에서는 두 시험의 차이를 비교 분석하고 두 계수에 대한 상관성을 평가하였다. 이를 위하여 경부고속철도 2단계 공사구간의 원지반 6개소와 쌓기지반 5개소에 대한 총 22회의 현장시험을 실시하였다. 현장 시험 시의 응력조건, 변형률 조건 및 포아송비 조건을 고려한 보정을 수행하여 두 계수의 상관성을 높였으며, 현장에서 사용이 가능하도록 지반종류에 따른 상관계수를 제시하였다.
Two test methods, nonrepetitive plate loading test (NPLT) and repetitive plate loading test (RPLT) are being used to control the quality of compaction through the evaluation of the stiffness of subgrade soils in the Korea railway industry. Subgrade reaction modulus ($k_{30}$) from the NPLT and strain modulus ($E_v$) from the RPLT are the index values to check them. The methods have similar aspects, but they differ in the modulus evaluation method, the numbers of loading stage, termination procedures, etc. This paper analyses the differences of the two test methods and evaluates the relationship between subgrade reaction modulus and strain modulus. In order to develop the relationship, total 22 tests were performed including the NPLT and the RPLT at the 6 original grounds, and 5 upper or lower subgrades in Kyungbu High Speed Railway II stage construction sites. According to the soil conditions, the relationship between subgrade reaction modulus and strain modulus was proposed with corrections by considering strain states, mean confining pressures, and Poisson's ratio.