The Effects of Preschool Children's Age and Mothers' Modes of Verbal Control on Children's Lying

연령과 어머니의 언어통제유형이 유아의 거짓말에 미치는 영향

  • Oh, You-Lee (Dept. of Consumer Science and Human Development The Graduate School of Ewha Womans Univ.) ;
  • Doh, Hyun-Sim (Department of Psychology/Interdisciplinary Program in Child Development & Intervention, Ewha Womans Univ.) ;
  • Choi, Mi-Kyoung (Interdisciplinary Program in Child Development & Intervention, Ewha Womans Univ.)
  • 오유리 (이화여자대학교 대학원 소비자인간발달학과) ;
  • 도현심 (이화여자대학교 심리학과/아동학협동과정) ;
  • 최미경 (이화여자대학교 아동학협동과정)
  • Published : 2008.06.30

Abstract

This study examined how preschool children's age and mothers' modes of verbal control affect children's lying. A sample of 108 preschool children aged from 3 to 6 participated in a lying experiment. Their mothers answered questionnaires regarding the mothers' modes of verbal control. Preschool children's lying was measured by the Guessing Game Experiment developed by Talwar and Lee(2002). Mothers' modes of verbal control were measured by Jung's(2005) scale for preschool children. To analyze the data, crosstabs and logistic regression analyses were conducted. The results of the experiment showed that three-year-old children are able to lie intentionally. The older preschool children lied more than the younger ones. Mothers' imperative and personal modes of verbal control were positively related to preschool children's lying. The most significant variable on preschool children's lying was mother's imperative modes of verbal control, followed by personal modes of verbal control, which emphasizes the crucial influence of parenting on preschool children's lying.

Keywords

References

  1. 강석종(2002). 부모 간 양육태도 일치여부가 자녀의 도덕적 판단과의 관계. 계명대학교 석사학위청구논문
  2. 김경희(2002). 한국 아동과 청소년의 도덕적 정서: 죄책감을 중심으로. 한국심리학회지: 발달, 15(1), 35-55
  3. 김상윤(1993). 유아의 도덕개념과 도덕행위간의 관계에 관한 연구. 유아교육논총, 3, 57-73
  4. 김시은.정영숙(2000). 도덕판단에서 취학전 아동의 의도사용과 의도성 구분의 발달. 한국심리학회지: 발달, 13(1), 49-64
  5. 김현정.조숙자(2003). 3세 아동의 전략적 속임행동에 관한 연구: 창과제를 중심으로. 한국심리학회지: 발달, 16(3), 21-36
  6. 노인석(1987). 한국 중학생의 도덕성 발달에 관련된 주요변인 연구. 세종대학교대학원 교육학과 석사 학위 청구논문
  7. 박찬옥.권향숙(1990). 아동의 거짓말 판단에 관한 연구. 한국교육문제연구소 논문집, 6, 33-41
  8. 배현진(2000). 어머니의 양육태도와 유아의 도덕적 판단력과의 관계. 전북대학교석사학위 청구논문
  9. 손은경(2002). 진실과 거짓말에 대한 아동과 어머니의 도덕적 판단능력에 관한연구. 서울여자대학교 아동학과 석사 학위청구논문
  10. 양돈규.성옥련(1994). 긍정적 피드백이 아동의 정직행동 및 그 지속성에 미치는 영향. 한국심리학회지: 발달 7(1), 110-123
  11. 여인숙(1985). 아동의 가정환경과 도덕적 판단능력 및 도덕적 행동과의 관계. 아동학회지, 6(1)
  12. 이은정.우남희 (2003). 거짓행동에 대한 부모의 태도 분석. 생활과학연구, 8, 118-130
  13. 원효헌(1987). 도덕성발달의 관련변인에 대한 연구. 고려대학교 대학원 교육학과 석사학위 청구 논문
  14. 이경희.정옥분(1994). 부모의 언어통제유형 척도의 개발. 아동학회지 15(2), 109-123
  15. 이경희.정옥분(1994). 부모의 언어통제유형과 사회적 능력과의 관계. 대한가정학회지, 32(5), 69-96
  16. 이선인(1995). 초등학교 1학년 아동의 성별에 따른 부정직 행동. 한국교육문제연구소 논문집, 113-125
  17. 이수미.김혜리(2000). 3, 4세 아동의 속임수에 대한 이해: 상위 표상과 마음이론. 인간발달연구, 7(2), 31-48
  18. 이옥경.이순형(1996). 과제의 부담과 종류에 따른 아동의 친사회적 도덕추론과 친사회적 행동. 아동학회지, 17(1), 275-287
  19. 이윤진(2000). 학령 전 아동의 마음이론의 개념적 발달: 속임능력에 관한 실험연구. 이화여자대학교 대학원 심리학과 석사학위 청구논문
  20. 이현경(1997). 유아의 도덕성 발달과 어머니의 언어통제유형과의 관계: 영역구분 이론을 중심으로. 부산대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  21. 정지영(2005). 유아의 기질 및 부모의 언어적 통제 유형과 유아의 자기 통제력간의 관계. 이화여자대학교 석사학위 청구논문
  22. 정현희.최경순(1992). 아버지의 양육 참여행동과 아동의 친사회적 도덕판단능력. 아동학회지, 13(1), 38-48
  23. 황혜원(2003). 유아의 도덕성 발달과 가족요인들과의 관계에 대한 연구. 아동학회지, 24(2), 35-49
  24. Baumrind, D.(1967). Child care practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genetic Psychology Monographs, 75, 43-88 https://doi.org/10.1037/h0024919
  25. Blasi, A.(1980). Bridging moral cognition and moral action: A critical review of the literature. Psychological Bulletin, 88, 1-45 https://doi.org/10.1037/0033-2909.88.1.1
  26. Bussey, K.(1992). Lying and Truthfulness: Children's Definitions, Standards and Evaluative Reactions. Child Development, 63(1), 129-137 https://doi.org/10.2307/1130907
  27. Bussey, K.(1999). Children's Categorization and Evaluation of Different Types of Lies and Truths. Child Development, 70(6), 1338-1347 https://doi.org/10.1111/1467-8624.00098
  28. Gumperz, J. J.(1973). Directions in sociolinguistics: The ethno-graphy of communication. London: Holt, Rinehart & Winston
  29. Hoffman, M. L. & Saltzstein H. D.(1967). Parent discipline and the child's moral development. Journal of Personality and Social Psychology, 5(1), 45-57 https://doi.org/10.1037/h0024189
  30. Lewis, V. M., Stanger C., Sullivan, M.(1989). Deception in 3-Year-Olds. Developmental Psychology, 25(3), 439-443 https://doi.org/10.1037/0012-1649.25.3.439
  31. Peterson, C. C., Peterson, J. L., & Seeto, D.(1983). Developmental Changes in Ideas about Lying. Child Development, 54, 1529-1535 https://doi.org/10.2307/1129816
  32. Piaget, J.(1932). The moral judgement of the child. N.Y.: Macmillan
  33. Polak, A, & Harris, P. L.(1999). Deception by young children following noncompliance. Developmental Psychology, 35, 561- 568 https://doi.org/10.1037/0012-1649.35.2.561
  34. Talwar, V., & Lee, K.(2002). Development of lying to conceal a transgression: Children's control of expressive behavior during verbal deception. International Journal of Behavioral Development 26(5), 436-444 https://doi.org/10.1080/01650250143000373
  35. Talwar, V, Lee, K., Bala, N, & Lindsay, R. C. L.(2002). Children's Moral Understanding of Lie-Telling and Their Actual Behaviour: Testing the Assumptions of the Court Competence Examination. Law and Human Behavior, 26, 395-415 https://doi.org/10.1023/A:1016379104959
  36. Thoma, S. J, Rest J. R. & Davison M. L.(1991). Describing and Testing a Moderator of the Moral Judgement and Action Relationship. Journal of Personality and Social Psychology, 61(4) 659-669 https://doi.org/10.1037/0022-3514.61.4.659