DOI QR코드

DOI QR Code

e-Portfolio Design and Application Education Combining the Learning and Evaluation

학습과 평가를 통합한 e-포트폴리오 설계 및 활용 교육

  • 김상수 (금오공과대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김영학 (금오공과대학교 컴퓨터공학과)
  • Published : 2008.05.31

Abstract

The portfolio provides a method which can properly evaluate the student's long term period of learning and growth, and this allows students to have practical learning through self-reflection. However, following the realities of portfolio's operation, the portfolio is being operated formally just once only for the evaluation due to the difficulty of long custody and its time-consuming process. In this paper, after grasping the overall process of learning and the result of growth, we design the 'e-portfolio' which combines both learning and evaluation in order to minimize the physical constraint factors along with operating portfolio. After operating our newly designed 'e-portfolio' based on blog in order to verify it's effect, we found the meaningful changes in student's academic achievement and the positive possibility of its application to teachers. Therefore, with the operation of our suggested 'e-portfolio', we are expecting progressed and integrated portfolio education which combines the function of the learning and the evaluation.

포트폴리오는 장기간에 걸친 학생의 학습과 성장을 타당하게 평가할 수 있는 방법을 제공하며 자기반성을 통하여 실제적 학습을 가능하게 한다. 하지만 포트폴리오의 운영 실태에 따르면 실시에 있어 시간 소요, 장기 보관의 어려움 등으로 인하여 일회적이고 평가를 위해 형식적으로 운영되고 있는 실정이다. 본 논문에서는 학생의 학습 과정과 성장 결과를 총체적으로 파악한 후에 포트폴리오 실시에 따른 물리적 제약요인을 줄이기 위해 학습과 평가를 통합한 e-포트폴리오를 설계한다. 설계한 e-포트폴리오 모델의 효과성을 검증하기 위해 블로그를 기반으로 e-포트폴리오를 운영한 결과 학생들의 학업 성취도에 유의미한 변화가 있었으며 교사를 대상으로 한 활용 가능성도 긍정적으로 나타났다. 따라서 본 연구에서 제안한 e-포트폴리오 운영으로 학습과 평가 기능이 상호 작용적으로 통합된 보다 진전되고 의미 있는 포트폴리오 활용 교육이 기대된다.

Keywords

References

  1. 강인애, 왜 구성주의인가?, 문음사, 1997.
  2. E. W. Eisner, “What really counts in school,” Educational Leadership, Vol.48, No.5, pp.10-17, 1991.
  3. R. C. Wade and D. B. Yarkbrough, “Portpolio: A tool for feflective thinking in techer education?,” Teaching & teacher Education, Vol.12, No.1, pp.63-79, 1990.
  4. 김상수, 김영학, “국내 초.중등학교의 포트폴리오 활용실태 분석에 기반한 e-포트폴리오 설계방향에 관한 연구”, 한국콘텐츠학회논문지, 제7권, 제12호, pp.87-93, 2007.
  5. H. C. Barret, Electronic Portfolios, Online, 1999.
  6. 김민정, “e-포트폴리오의 설계 및 활용에 관한 연구:설계기반연구의 관점으로”, 교육공학연구, 제2호, pp.3-4, 2006.
  7. M. A. Kimball, The Web portfolio guide, New York:Longman, 2002.
  8. T. E. Hauge, “Portfolio and ICT as means of professional Learning in Teacher Education," Studies in Education Evaluation, Vol.32, pp.23-36, 2006. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2006.01.002
  9. 권혁일, “수행평가를 위한 전자포트폴리오의 적용가능성 탐색”, 청주교육대학교초등교육연구소 초등교육연구, pp.25-25, 2004.
  10. 김중태, 나를 표현하는 나만의 공간:나는 블로그가 좋다, 이비컴, 2004.
  11. 박정환, 온라인 디지털 포트폴리오 평가를 위한 시스템 개발 연구, 한국교원대학교 대학원 박사학위 논문, 2001.
  12. 김성애, 수행평가 시스템 설계 및 구현, 원광대학교 교육대학원 석사학위논문, 2001.
  13. 권혁일, “수행평가를 위한 전자포트폴리오의 적용가능성 탐색”, 진주교육대학교 초등교육연구소, 2002.

Cited by

  1. Case Study on Learning Portfolio for Engineering Education Substantiality vol.14, pp.4, 2013, https://doi.org/10.9728/dcs.2013.14.4.545
  2. Experiences on Application of Learning Portfolio in Nursing Students vol.20, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5977/jkasne.2014.20.4.534