DOI QR코드

DOI QR Code

Children's cellular phone usage and relationships between the usage and self-efficacy and self-control

초등학생의 휴대전화이용 수준과 자기효능감 및 자기통제력과의 관계연구

  • Lee, Gyeong-Seon (College of Social Sciences Department of Early Childhood Education, Tongmyong University) ;
  • Lee, Jeong-Hwa (College of Scocial Sciences and Humanities Department of Early Childhood Education Pukyong National University)
  • Published : 2008.04.30

Abstract

This study was investigated elementary school children's cellular phone usage and relationships between the usage and their self-efficacy and self-control. The data were collected by boys(101) and girls(155) among 5th grades, boys(125) and girls(177) among 6th grades elementary school in Busan. The data analyzed with the frequency, percentage, mean, SD and t-test, ANOVA, Pearson's correlation in use of SPSS Win 12.0 program. The results from the research can be summarized as follows; First, there was no significant difference in the children's general usage of cellular phone in terms of grade and sex. Second, it was found in a couple of significant difference in the subcategories of the usage according to grades. The 6th grades children is higher scores than 5th grades in the 'control of cellular phone usage' and 'living trouble'. Third, there was correlated negatively between cellular phone usage and the children's self-efficacy/self-control.

Keywords

References

  1. 강동진 (2005) 내외통제성, 학업적 자기효능감, 휴대폰의 과다사용과 학업성취와의 관계. 경남대학교 석사학위논문.
  2. 고재학 (2006) 휴대폰에 빠진 내 아이 구하기. 예담.
  3. 곽민주 (2004) 청소년의 휴대폰 중독 실태와 중독적 이용. 충북대학교 석사학위논문.
  4. 김병구, 윤상오, 이해경 (2006) 휴대전화 중독 원인분석. 연구보고 06-14. 한국정보문화진흥원.
  5. 김선남, 김현욱 (2003) 청소년의 휴대전화 중독에 관한 연구. 한국방송학보, 18(4), 88-116.
  6. 김아영, 박인영 (2001) 학업적 자기효능감 척도개발 및 타당화 연구. 교육학연구, 39(1), 95-123.
  7. 김영순 (2004) 고등학생의 휴대폰 중독과 심리성숙도와의 관계. 인하대학교 석사학위논문.
  8. 김은경 (2007) 고등학생의 휴대전화 사용수준에 따른 자기통제력 및 자기조절학습능력의 차이에 대한 연구. 아주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 김재인 (2007) 초등학교 고학년의 휴대전화 사용 정도와 학교생활 적응의 관계. 경인교육대학교 석사학위논문.
  10. 김정숙 (2003) 휴대폰 과다사용 청소년의 자아존중감 및 우울, 충동성. 단국대학교 석사학위논문.
  11. 남현미 (1999) 가족의 심리적 환경과 청소년의 자기통제력 및 친구특성이 문제 행동에 미치는 영향. 서울대학교 석사학위논문.
  12. "대학생 휴대폰의존 심각"(2002, 11. 1) 한국경제. 자료검색일 2008, 1. 5, 자료출처 ttp://www.hankyung.com
  13. 박덕호 (2003) 청소년의 자기효능감과 중독증과의 관계: 인터넷 및 휴대폰중독을 중심으로. 인하대학교 석사학위논문.
  14. 송원영 (1998) 자기효능감과 자기통제력이 인터넷 중독적 사용에 미치는 영향. 연세대학교 석사학위논문.
  15. 양심영 (2002) 고등학교 청소년의 휴대폰중독에 관한 연구. 연구보고 02-R24. 한국청소년개발원.
  16. 유홍림, 윤상오 (2007) 휴대전화 중독 원인에 관한 연구(pp. 1-37). 한국지역정보화학회 하계 국제 세미나: U-City와 미래도시 전망.
  17. 윤숙진 (2004) 중고교생의 충동성 및 자기효능감과 인터넷사용간의 관계연구. 서울여자대학교 석사학위논문.
  18. 이경선, 이정화 (2008) 아동의 컴퓨터게임이용 실태에 따른 게임몰입 경향에 관한 연구. 한국컨텐츠학회논문지, 8(3), 15-22. https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.3.182
  19. 이계원 (2001) 청소년의 인터넷중독에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문.
  20. 이명규 (2002) 청소년의 휴대전화 사용에 관한 실태와 문제점 고찰. 아주대학교 석사학위논문.
  21. 이병길 (2005) 고등학생의 휴대폰 사용 유형, 우울, 충동성과 휴대폰 과다사용과의 관계. 경남대학교 석사학위논문.
  22. 이순묵, 반재천, 이형초, 최윤경, 이순영 (2007) 인터넷 중독 진단방식의 전환: 규준참조평가에서 영역참조평가로. 한국심리학회지: 임상, 26(1), 213-238.
  23. 이은형 (2006) 초.중.고등학생의 휴대전화 중독성 연구. 한남대학교 석사학위논문.
  24. 이정숙, 명신영 (2007) 청소년의 휴대폰 사용실태 및 휴대폰 중독 정도에 따른 또래관계의 질, 학교생활 부적응에 대한 연구. 한국가정관리학회지, 25(4), 67-86.
  25. 임경미 (2005) 중학생의 휴대폰 중독과 자기효능감 및 자기통제력과의 관계. 충남대학교 석사학위논문.
  26. 장은순 (2006) 청소년의 휴대폰 사용동기와 중독의 관계. 한서대학교 석사학위논문.
  27. 장혜진 (2002) 휴대전화 중독적 사용집단 청소년들의 심리적 특성. 성신여자대학교 석사학위논문.
  28. 정보통신부 일반통계 (2008, 2. 20) 유.무선 가입자 현황. 자료검색일 2008, 2. 23, 자료출처 http://www.mic.go.kr
  29. 정재원 (2006) 중학생의 가정환경과 휴대전화 중독과의 관계. 아주대학교 석사학위 논문.
  30. '휴대전화 중독'(2004, 3. 31) 일요시사428호. 자료검색일 2008, 1. 5, 자료출처 http://www.ilyosisa.co.kr/ SUNDAY
  31. 최병목, 조규영, 연화준, 정무환 (2005) 청소년의 휴대전화 사용실태 조사연구. 연구보고 05-08. 한국정보문화진흥원.
  32. 한국소프트웨어진흥원 (2003) 2003년도 디지털 콘텐츠 해외 시장보고서: 모바일 콘텐츠편. 한국소프트웨어진흥원.
  33. 한주리, 허경호 (2004) 이동전화 중독 척도 개발 및 타당성 검증. 한국언론학보, 48(6), 138-165.
  34. 황광민 (2005) 중학생의 휴대폰 사용, 불안 및 학교생활 적응과의 관계. 경남대학교 석사학위논문.
  35. Bandura, A (1977) Self-efficacy : Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review, 84(2), 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  36. Bandura, A, Schunk, DH (1981). Cultivating competence, self- efficacy and intrinsic interest through proximal self-motivation. Journal of Personality and Social Psychology, 41, 586-598. https://doi.org/10.1037/0022-3514.41.3.586
  37. Goldberg, M (1996, August) Internet addiction disorder-Diagnostic criteria. Retrieved November 1, 2007, from http://www-usr.rider.edu/-suler/psycyber/supportgp.html
  38. Kopp, CB (1982) The adolescents of self-regulation a developmental perspective. Developmental Psychology, 18(2), 199-214. https://doi.org/10.1037/0012-1649.18.2.199
  39. Kraut, R, Patterson, M (1998) Internet paradox: A social technology that reduces social involvement and psychological well-being? American Psychology, 53(9), 1017-1031. https://doi.org/10.1037/0003-066X.53.9.1017
  40. Logue, AW (1995) Self-control. New York, Prentice Hall.
  41. Suler, J (1996, January) The Psychology of Cyberspace. Retrieved November 1, 2007, from http://psydok.sulb.uni-saarland.de/volltexte/2004/117/html/psycyber/psycyber.html
  42. Young, KS (1996) Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyber Psychology and Behavior, 1, 237-244.
  43. Zimmerman, BJ, Bandura, A (1994) Impact of self-regulatory influences on writing course attainment. American Educational Research Journal, 31, 845-862. https://doi.org/10.3102/00028312031004845

Cited by

  1. Mobile Phone Overuse Among Elementary School Students in Korea vol.26, pp.2, 2015, https://doi.org/10.1097/JAN.0000000000000074
  2. A Study on the Longitudinal Relation Between Early Adolescents' Mobile Phone Dependency and Self-Regulated Learning Using an Autoregressive Cross-Lagged Modeling: Multigroup Analysis Across Gender vol.37, pp.4, 2016, https://doi.org/10.5723/kjcs.2016.37.4.17