A Study on the Activation Way for Citizens to Participate in Police administration - Centering on PCRM Utilization -

경찰행정의 시민참여 활성화방안에 관한 연구 - PCRM활용을 중심으로 -

  • Published : 2008.07.31

Abstract

The development of IT technology help citizens demand information and public services through internet that they want, and the changes also help the government converge public opinions and become important measures for citizens to participate in deciding governmental policies. So, this thesis makes an overture of a possibility for utilizing PCRM, a way for citizens to participate in Police Administration, by utilizing IT technologies in which everybody can participate without difficulty. The utilization ways are, on a large scale, classified with a macroscopic aspect and microscopic aspect. One of the macroscopic aspects is, first, the consideration of access to services and convenience in utilization. Second, services should have a both-sidedproperty. Ultimately, citizens'participation should have a positive mutual participation level. One of the microscopic aspects is, first, that the police organizations have to establish a strategy to analyze and fractionate customers. Second, the police organizations have to make an effort to develop policy services and P.R strategies. Third, police organizations have to make an effort to manage customers. Fourth, police organizations have to execute customer management in general. So, all of the police organizations have to maintain unity, to some extent, about citizen participation plazas. In addition, at the same time, consciousness aspects have to be accompanied for the reasonable utilization of PCRM. Citizens have to cultivate citizen consciousness, ownership consciousness for society, and positive participation consciousness to solve social problems.

정보통신 기술의 발전은 시민들을 인터넷을 통로로 그들이 원하는 정보와 공공서비스를 요구할 수 있게 되었으며, 정부는 여론을 수렴할 수 있게 됨으로써 시민들이 정부정책의 참여에 중요한 수단이 되고 있다. 따라서, 이 연구에서는 누구나가 쉽게 차여할 수 있는 정보통신 기술을 이용하여 경찰행정에의 시민참여방법으로 PCRM활용 가능성을 제안하고자 한다. 활용방안으로 크게 거시적 측면과 미시적 측면으로 구분할 수 있다. 거시적인 측면으로 첫째, 서비스 접근성과 사용편의성에 대한 고려이다. 둘째, 서비스의 쌍방성이다. 궁극적인 시민참여의 수준은 적극적인 상호참여의 수준으로 가야한다. 미시적인 측면에서는 첫째, 고객분석 및 세분화 전략을 수행해야 한다. 둘째, 정책 서비스 개발 및 홍보전략을 강화해야 한다. 셋째, 고객관리 활동 부분을 강화한다. 넷째, 총체적 고객관리를 수행해야 한다.

Keywords