가상 굴절검사 교육에 대한 평가

An Evaluation of the Virtual Refraction Education

  • Yu, Dong-Sik (Department of Visual Optics, Kyungwoon University) ;
  • Son, Jeong-Sik (Department of Visual Optics, Kyungwoon University) ;
  • Chu, Byoung-Sun (Centre for Eye Research School of Optometry Queensland University)
  • 투고 : 2008.04.25
  • 심사 : 2008.06.10
  • 발행 : 2008.06.30

초록

목적: 실제 굴절검사(PR, Practical Refraction)를 위한 교육용 시뮬레이터인 가상 굴절검사(VR, Virtual Refractor) 의 효과를 평가하는데 있다. 방법: 안경광학과 3학년에 재학 중인 24명이 VR교육에 지원하였다. 학생 스스로 VR교육에 참가하여 연습을 하였고, 1개월 후 학생들은 가상 굴절검사에서 가상 피검자 3명과 실제 굴절검사에서 실제 피검자 1명에 대해 굴절검사를 실시하여 평가 결과를 제출하였고, 가상과 실제 굴절검사의 평가 결과를 비교하였다. 또한 5점 리커척도를 기준으로 한 자가 평가 설문을 자발적 참여도, 굴절검사에 대한 기여도, VR과 PR의 일치도 및 VR의 필요성과 같은 영역에 대하여 실시하였다. 결과: 가상 굴절검사와 실제 굴절검사의 평가에서 Spearman 상관계수는 0.71(p<0.01)로 뚜렷한 상관관계를 보였다. 설문에서 영역들의 평균은 3.67${\pm}$0.96로 VR 이용이 유익한 것으로 나타났고, 이들 영역 간에 0.91~0.68(p<0.01)의 높은 상관관계를 보였다. 결론: VR은 연습의 집중도를 높이고 실제 상황에 맞는 체계적 접근과 역할이 되도록 보완이 필요하지만, VR과 실제 굴절검사 사이에 높은 상관성을 보 였으며 VR은 실제 굴절검사에 도움이 되는 긍정적 평가를 보였다.

Purpose: The purpose of this study is to evaluate the effect of a VR (Virtual Refractor), which is a simulator for a PR (Practical Refraction), as an educational tool. Methods: Twenty four third year students enrolled in the department of visual optics volunteered for VR education. Each student attended a VR training course and practiced with the VR by themselves. One month later, each student tested three virtual subjects on the VR and one real subject on the PR and were given a performance score for each refraction. And the scores for the virtual and practical refractions were compared. In addition, a self-report questionnaire based on a five point Likert-scale was designed, consisting of domains such as spontaneous participation, contribution for the refraction, confirmity of the VR and PR, and necessity of the VR. Results: The Spearman's correlation coefficient between the testing score of the practical and virtual refractions indicated a significantly correlation (R=0.71, p<0.001). In the questionnaire, the mean score of the domains was 3.67${\pm}$0.96 and it indicated that students expressed that using the VR was beneficial. The correlation value among these domains was a high significant level, 0.91~0.68 (p<0.001). Conclusions: Although the VR required certain improvements in its concentration and systematic approaches for practical situations, it showed a high correlation between the VR and the PR and represented a positive evaluation in the PR.

키워드