A Study on Design of Emergency Anchorage at Adjacent Waters of Wan-do Port

완도항 인근 수역 피항 정박지 지정 검토 연구

  • Im, Nam-Kyun (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Kim, Chol-Seong (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Yang, Hyoung-Seon (Mokpo Marine Simulation Center, Mokpo National Maritime University) ;
  • Lee, Kyoung-Woo (Division of Ocean System Engineering, Mokpo National Maritime University)
  • 임남균 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 김철승 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 양형선 (목포해양대학교 마린시뮬레이션 센터) ;
  • 이경우 (목포해양대학교 해양시스템공학부)
  • Published : 2008.03.31

Abstract

Now it is said that the insufficency of the designated anchorage for ships in approaching waters of Wan-do port is the one of reasons for marine safety accidents, when vessels encounter rough weather near the port. This research examined geographical feature in approaching areas of Wan-do port and suggested appropriate weather anchorage. The situations of fishing nets areas were investigated Marine vessel traffic flow was also examined. Through these research the optimal anchorage was suggested in the approaching waters of Wan-do port.

현재 완도항은 인근해역을 통항하는 선박이 황천을 만났을 때 피항할 수 있는 묘박지의 부족으로 항만 안전에 많은 위험요소가 내재하고 있다. 이러한 문제점을 해결하기 위하여, 본 연구에서는 완도항 인근 해역의 지리적인 조사를 하여, 피항 정박지의 최적지를 제안하고자 하였다. 정박지 제안을 위하여, 인근 해역의 어장 조사를 실시하여 정박지 부근의 어장위치 등을 조사하여, 위해 요소를 분석하였다. 또한 통항선박과의 안전관계를 위하여, 해상교통조사를 실시하였으며, 이를 정박지 지정에 반영하였다. 이를 바탕으로 최적 정박지를 후보지로 제안하였다.

Keywords