현대 복식에 나타난 에스닉 미니멀리즘에 관한 연구 - 미니멀리즘(minimalism)과의 비교 고찰을 통하여 -

A Study on the Ethnic Minimalism Expressed in Modern Fashion - Comparing with Minimalism -

  • 채혜숙 (숙명여자대학교 의류학과) ;
  • 채금석 (숙명여자대학교 의류학과)
  • Chae, Hye-Sook (Dept. of Clothing & Textile, Sookmyung Women's University) ;
  • Chae, Keum-Suk (Dept. of Clothing & Textile, Sookmyung Women's University)
  • 발행 : 2008.03.31

초록

Since 1960, minimalism has been one of the fashion phenomenon and turned out in many different ways. After postmodernism which contains negotiation and pluralism, appeared in 1980, there was a new wave of post minimalism that inherited 1960's minimalism. Minimal style which come out of 60's fashion, is marked by simplicity, minimal expression, and monochrome color, and it shows up simple style with no decoration. It opened up a young fashion period, and we saw minimal style in sports wear which utilized simplicity and function with spread of sports in the 70's. And also since 1980, Post-Modern widely influenced the idea about modern culture as well as complicated clothes getting rid of fixed concept, seeking to break the boundary between culture and life which were seek in fashion and personality as well as various characteristic, Accordingly in different ages, The style and image were borrowed from different culture and natural environment mixing the image, cultural phenomena like these appearing in complexity and expression, variety and possibility of new vision was expanded. Since 1980, Fashion has become more gradually diversity, high classed, required of each individuality. The phenomenon of fashion reappearance which was influenced by minimalism is continued to 2000. The Oriental style fashion is still attracted, so The new term "Ethic Minimalism" has appeared along with the trends which is put together. Therefore the purpose of this study is to search the concept and the characteristics of ethnic minimalism, to consider the relationship between minimalism and ethnic minimalism, and reveal the characteristic of ethnic minimalism happened to modern fashion. The study method went through literature research and practice research. The range of this study is oriental fashion spanning of from 1960 to current day. Photo records from this period show well the spirit of the oriental and the personality of minimalism. The oriental representative designer and western representative designer are centered Consequently, The formative characteristics of ethnic minimalism are simple, pure, unbalanced free style and representing the phenomena of compromise, blending oriental and western fashion. Structually, Elements of space and plane are emphasized, colors are restricted, and materials are composed mainly of natural fiber. So, minimalism based on simplicity combined with a structure of oriental spiritual depth and space, It could be called ethnic minimalism as a rational fashion.

키워드

참고문헌

  1. 조영아 (2000). 현대패션에 나타난 동양모드 연구. 홍익대학교 산업미술대학원, p. 12
  2. 정시화 (1996). 산업디자인 150년. 미진사, p. 231
  3. 박성찬 (2001). 현대 패션에 있어서 미니멀리즘 요소에 관한 연구. 계명대학교 대학원 석사학위논문, pp. 3-4
  4. 도널드저드의 조각, 자료검색일 2007. 10. 5, 자료출처 https://www.chinat.org
  5. Courreges, Designers History 10 Years, p.
  6. 중앙일보 (1981). 현대 미술용어 사전, p. 63
  7. Kenneth Baker (1988). Minimalism. New York: Ab- beville Press, p. 83.
  8. 임진희 (1998). 현대 복식에 표현된 미니멀리즘에 대한 연구. 명지대학교 대학원 석사학위논문, p. 13
  9. 박성찬 (2001). 현대 패션에 있어서 미니멀리즘 요소에 관한 연구. 계명대학교 대학원 석사학위논문, pp. 7
  10. 엘스워스켈리, 자료검색일 2007. 12. 10, 자료출처 https://www.google.com
  11. 자료검색일 2007. 9. 10, 자료출처 http://www.naver.com
  12. 도널드저드, 미니멀리즘, 현대미술운동총서, p. 10.
  13. 정흥숙 (1967). 서양복식문화사, 교문사, p. 391
  14. 이현지 (1998). 20대 여성 복식에 나타난 미니멀리즘에 관한 연구. 경성대학교 대학원 석사학위논문, p. 7
  15. 송기매 (1987). 미니멀리즘으로 향한 움직임, p. 278
  16. 박성찬 (2001). 현대 패션에 있어서 미니멀리즘 요소에 관한 연구. 계명대학교 대학원 석사학위논문, pp.15
  17. 박성찬 (2001). 현대 패션에 있어서 미니멀리즘 요소에 관한 연구. 계명대학교 대학원 석사학위논문, pp.8
  18. Nicola White and Ian Griffiths (2000). The Fashion business. Oxford. New York, p. 55
  19. 김지연 (1999). 에스닉에 의한 텍스타일 디자인. 중앙대학교 예술대학원 석사학위논문, p. 4
  20. 조재연 (2005). 현대 패션에 나타난 오리엔탈 시크 스타일의 미적 특성 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 8
  21. 조영아 (2000). 현대패션에 나타난 동양모드 연구. 홍익대학교 산업미술대학원, p. 35
  22. 조영아 (2000). 현대패션에 나타난 동양모드 연구. 홍익대학교 산업미술대학원, p.24
  23. 양윤정 (1993). 현대 의상에 표현된 자연주의(Nationalism)에 관한 연구, p. 71
  24. 권기영 (2002). 복식에 나타난 미니멀리즘 연구. 대한 가정학회지, 40(8), p. 176
  25. 조영아 (2000). 현대패션에 나타난 동양모드 연구. 홍익대학교 산업미술대학원, p. 46
  26. 이준호 (2000. 2. 8). "선의 멋'-젠 스타일". 조선일보
  27. 조영아 (2000). 현대패션에 나타난 동양모드 연구. 홍익대학교 산업미술대학원, p. 45
  28. 이순홍 외 8인 공저 (2002). 세계복식과 패션 정보. 교문사, p. 19
  29. 柳喜卿著 (1991). 韓國服飾文化史. 敎文社, p. 15
  30. 이순홍 외 8인 공저 (2002). 세계복식과 패션 정보. 교문사, p. 20
  31. 채금석 (1995). 현대복식미학, 경춘사, p. 268
  32. 화매(華 梅)저, 박성실외 옮김 (1992). 중국복식사. 교문사, p. 31
  33. 유희경, 김문자 (2001). 한국복식문화사, p. 262
  34. 이순홍 외 (2002). 세계 복식과 패션 정보. 교문사, p. 7
  35. 유희경 (1991). 한국복식문화사. 교문사, p. 112
  36. 박성실, 이수웅 역 (1999). 중국복식사. 경춘사, p. 11
  37. 이자연 譯, 北忖哲郞 (4999). 일본복식사. 경춘사, p. 11
  38. 이순홍 외 8인 공저 (2002). 세계복식과 패션 정보. 교문사, pp.. 18-122
  39. 이상례 (1994). 현대 패션 디자인에 나타난 동양풍에 관한 연구. 세종대학교 대학원 박사학위논문, p. 16
  40. 정시화 (1996). 산업디자인 150년. 미진사, p. 138
  41. 정시화 (1996). 산업디자인 150년. 미진사, pp. 190-192
  42. 정시화 (1996). 산업디자인 150년. 미진사, pp. 134-135
  43. 정연자 (1993). 현대 패션에 나타난 민속풍(Ethnic)에 관한 연구. 대한 가정학회지, 31(4), p. 13
  44. 이인자 (1995). 복식사회심리학. 서울: 수학사, p. 64
  45. 임진희 (1998). 현대복식에 표현된 미니멀리즘에 대한 연구. 명지대학교 대학원 석사학위논문, p. 41
  46. 한경미 (2004). 일본 패션 디자이너의 의상에 나타난 Zen-style에 관한 연구. 덕성여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 20
  47. 한경미 (2004). 일본 패션 디자이너의 의상에 나타난 Zen-style에 관한 연구. 덕성여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 9
  48. 박숙현 (1998). 현대 패션에 나타난 모더니즘에 관한 연구. 경성대학교논문집, 19(2), p. 316
  49. Y. S. Laurent (1965). Mondrian design. 서양복식문화사. 교문사, p. 389
  50. Givenchy, 자료검색일 2008. 3. 31, 자료출처 http//blog.daum.net
  51. Oleg Cassini, 자료검색일 2008. 3. 31, 자료출처 http//blog.daum.net
  52. 임영자 (1996). 현대패션 디자인에 나타난 동양의 미의식 연구. 복식, 30, p. 271
  53. 변지연, 이순홍 (1996). 미니멀리즘이 현대패션에 미친 영향에 대한 연구. 복식문화연구, 4(3), p. 441
  54. 변지연, 이순홍 (1996). 미니멀리즘이 현대패션에 미친 영향에 대한 연구. 복식문화연구, 4(3), p. 440
  55. 조영아 (2000). 현대패션에 나타난 동양모드 연구. 홍익대학교 산업미술대학원, p. 47
  56. 금기숙 (1994). 조선복식미술. 열화당, p. 159
  57. 안유정 (2000). Cross-Cultural Product Design에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 산업디자인과, p. 1
  58. 장승미 (2001). 90년대이후 패션 디자이너의 Collec- tion을 중심으로. 국민대 디자인대학원 석사학위논문, p. 49
  59. Irving Penn (1987). Issey Miyake, Callaway, p. 25
  60. 최윤미 (2001). 패션 디자인의 창조적 발상과 모형 개발에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문, p. 114
  61. 최윤미 (2001). 패션 디자인의 창조적 발상과 모형 개발에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문, p. 116
  62. 정유경 (2004). 20C프랑스 패션과 이탈리아 패션의 비교연구. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 140
  63. 최윤미 (2001). 패션 디자인의 창조적 발상과 모형 개발에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문, p. 107
  64. 김이은 (1995). 복식의 Bisexuality에 관하여 1960년대를 중심으로. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, pp. 31-32
  65. 이상희 (2001). 현대 벨기에 패션 디자이너에 관한 연구 -마틴마지엘라와 드리스반 노튼을 중심으로. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 36
  66. 최윤미 (2001). 패션 디자인의 창조적 발상과 모형 개발에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문, p. 108
  67. Giorgiou Armani (2004). 1985-1995 Collections, Paris and Spain Pret-A-Porter, p.
  68. 정유경 (1998). 프랑스패션과 이탈리아패션의 비교연구, p. 140
  69. Shirin Guild (2000). Ethnic Style History and Fashion. Assouline, p. 58
  70. Nicola White and Ian Griffiths (2000). The Fashion Business. Oxford․New York, p. 57
  71. Shirin Guild (2000). Ethnic Style History and Fa- shion. Assouline, p. 65
  72. 김용옥 (1999). 노자와21세기. 통나무, p. 67