초록
이 논문에서는 최근에 개발한 무충돌 전환 구현 알고리즘을 사용하여 전비행영역 제어를 위한 제어기 교체법을 제시한다. 이 교체법은 비행기의 속도와 고도에 따라 제어기를 교체하는 일반적인 방법과 제어기 교체 기준으로 충돌 현상에 관계된 가격함수를 사용하는 최적화 방법을 적절한 규칙에 의해 결합한 것이다. 제안된 제어기 교체법의 성능을 확인하기 위해 시험표준 문제로 고성능 비행체에 적용하여 넓은 비행영역에서 모의실험을 수행하고 제어성능이 향상됨을 예시한다.
This paper has proposed a controller switching scheme for full-envelope aircraft control using the bumpless transfer implementation algorithm developed recently. This switching scheme has combined by proper rules the common existing method which switches the controller according to attitude and mach number of the aircraft with an optimization method which uses the cost function relating to bump phenomenon by means of controller switching criterion. This paper exemplifies the control performance improvement via simulations applied to a high performance aircraft benchmark problem in a wide operating range to test the proposed controller switching scheme.