지하철 역사 형상을 고려한 PSD 비정상 풍압해석

Unsteady Wind Pressure Analysis on PSD Considering Subway Station Configurations

  • 김유성 (국립경상대학교 기계항공공학부 대학원) ;
  • 김요한 (국립경상대학교 기계항공공학부 대학원) ;
  • 신광복 (한밭대학교 기계설계공학과) ;
  • 이은규 ((주)우진산전 기술연구소) ;
  • 김동현 (국립경상대학교 기계항공공학부)
  • 발행 : 2008.02.29

초록

본 연구에서는 열차와 지하철 역사 형상긴의 유통 흐름에 대한 상호작용을 고려하여 승강장 스크린도어(PSD)봐 비정상 풍압해석을 수행하였다. PSD의 주목적은 열차가 역사 안으로 진입할 때, 인명사고를 예방하고 풍압, 오염된 분진, 소음 등을 차단하는데 있다. PSD에 대한 비정상 풍압수준을 정확하게 예측하기 위하여 이동격자법을 활용한 전산유체역학 기법이 적용되었다. 개방형 및 밀폐형 역사가 고려되었으며, 열차가 역사를 통과하는 경우와 역사에서 멈추는 경우에 대한 풍압 수준을 상호 비교하였다.

In this study, unsteady wind pressure analyses on platform screen door (PSD) have been conducted considering the flow intereference effects between the moving train and the configuration of subway station. The major role of PSD prevents passenger accidents, wind pressure, polluted dust and noise when the train is entering the station platform. Computational fluid dynamic method with moving gird algorithm has been adopted to accurately predict unsteady pressure levels exerted on the PSD. Closed and open type station configuration are considered. Also, wind pressure levels for passing and stopping drive motion of the entering train are presented and practically compared each other.

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참고문헌

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