A Study on the Advancement Planning of Telecommunications Infrastructure of Educational Facilities for e-Learning

e-러닝을 위한 교육시설의 정보통신 인프라 고도화 계획에 관한 연구

  • Published : 2008.01.30

Abstract

As a study on the advancement planning for the telecommunications infrastructure of the educational facilities for the purpose of the proliferation of e-learning, this study was conducted with the intents of preparing for the design guidelines to be considered in the initial stage of an architectural design for applying WLANs(wireless LANs), which play a role as the international standard for next generation of telecommunications, to the educational facilities and of making a proposal for changes of the existing computer rooms according to the appearance of new teaching and learning tools, for example, digital textbooks, and the proliferation of personal information devices. In this study, the design guidelines were made by analyzing the elements to be applied to architecture designs as well as understanding the trend of the cabling, pathways and spaces requirements in the area of telecommunications after examining the relevant international standards, such as ANSI and TIA, etc., in order for applying WLANs to the educational facilities. In addition, a field survey was conducted targeting on the elementary schools in 'C' city in order to suggest a proposal for the improvements of operations and maintenance of the existing computer labs and computers. As the results of analyzing the data from the field study, it was surveyed that the following matters should be urgently improved in order for the schools to be developed as Ubiquitous schools in the future: First, the biggest hold-up is how to maintain the desktop computers well. Second, there are some limitations far the students to use the computers enough due to the lack of the number of computers. Third, the computer education for the students is limited to instructing the students in training themselves only for the functions of each kind of application software.

Keywords

References

  1. 강이철, 코스웨어 설계를 위한 교육공학의 이론과 실제, 학지사, 2001
  2. 교육개혁위원회, 세계화.정보화 시대를 주도하는 신교육체제 수립을 위한 교육개혁방안 (I), 1995
  3. 교육부, 초.중등 교육정보화 지표개발 연구, 정책연구과제 ITP 2001-2, 연구보고 CR 2001-2, 교육부, 2001
  4. 교육부, 2006년도 교육정보화촉진시행계획(안), 2005. 11
  5. 교육부, 유비쿼터스 환경을 지향하는 미래교실 구성 방안, 연구보고 CR 2006-14, 2006
  6. 교육부, 초.중등학교 정보통신기술교육 운영지침, 교육부, 2005
  7. 교육부, 초.중등학교 종합정보관리시스템 운영규정, 교육부훈령 제588호, 교육부, 1999
  8. 교육부, 학교 혁신과 교육기회 확충을 위한 e-러닝 내실화.고도화 계획(안), 국제교육정보화국, 2006. 7
  9. 박동소, 학교건물의 정보통신기반시설 계획에 관한 연구, 교육시설학회지, 제9권 5호(통권34호), pp.5-12, 2002. 9
  10. 백영균 외, 교육방법 및 교육공학, 학지사, 2003
  11. 법제처, 이러닝산업발전법, 법률 제8387호, 2007
  12. 이경희, 산업교육에서 교수매체활동을 위한 시설.설비에 관한 연구, 교육시설학회지, 제3권 1호(통권 6호), pp.5-18, 1996
  13. 이한석, 교육정보화를 위한 고등학교 기반시설계획에 관한 연구, 교육시설학회지, 제3권 1호(통권 6호), pp.39-52, 1996
  14. 이홍우, 지식의 구조와 교과, 교육과학사, 1998
  15. 주영주, 보통교실을 개조한 컴퓨터실 계획에 관한 연구, 교육시설학회지, 제1권 1호, pp.21-32, 1994. 6
  16. 한국교육학술정보원, 교육용 컴퓨터의 적정기능 정의 및 타당성 연구, 연구보고 KR 2004-8, 2004
  17. 한국교육학술정보원, 초.중등학교 RFID/USN 구축방안연구, KERIS, KR2006-26, 2006
  18. 한국교육학술정보원, 교육정보화백서 2006, KERIS, 2006
  19. 한국교육학술정보원, 유비쿼터스 기반 개인 휴대용 학습 단말기 개발 연구, 연구보고 CR 2006-19, 2006
  20. 한국교육학술정보원, 초.중등학교 정보화기기 보급 정책 및 활용성 제고 방안 연구, RR 203-17, 2003
  21. Peters, R, S,(1966). Ethics and Education, London: George allen & Unwin Ltd
  22. ANSI/TIA/EIA 568-B.1 B.2 B.3 Commercial Building Telecommunications Standard, 2004
  23. IEEE 802.11n Standards(Wireless LAN), 2007
  24. TIA 568-B.1 Commercial Building Standard.2004
  25. TIA 569-B Commercial Building Telecommunications Pathways and Spaces, 2004
  26. TIA TSB 162 Telecommunications Cabling Guidelines for Wireless Access Points, 2006