Basic Experiment of P8250 Educational Engine Performance

P8250 학습용 엔진성능의 기초 실험

  • Received : 2008.07.20
  • Accepted : 2008.09.08
  • Published : 2008.09.30

Abstract

The purpose of this study was made for the pre-teacher of university to enhance understanding for the concept of engine performance and to provide information regarding engine performance in the institute of teacher educator. This study was carried out through engine performance experiment with The Cussons Engine Test Bed P8250, internal combustion engine, in order to analyze data quantitatively, and apply and verify factors of controlling engine performance. The main results of this study are as follows: First, power and brake horsepower increased linearly, and torque over the mid-speed as engine rps(revolution per second) decreased. Second, the change of torque and specific fuel consumption were able to be verified and the concept of engine performance was able to be understood. Third, the experimental values of brake horsepower and torque on engine performance showed the same tendency as theoretical values. Fourth, air/fuel ratio increased proportionally as engine speed increased.

본 실험 연구의 목적은 교사교육기관에서 예비 교사들에게 수송기술분야에서 엔진의 기본적인 인자들에 관한 개념 이해를 돕는 데에 있다. 실험엔진으로서 P8250을 사용하여 회전속도를 30~55 rps 범위 내에서 내연기관의 성능의 지배인자인 토크, 제동마력, 연료소비량 등의 기존자료를 구하였고, 이들을 바탕으로 기관의 제동마력과 토크선도로 구성되는 성능곡선을 만들었다. 이 연구에서 얻은 주요 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 엔진의 회전속도가 증가함에 따라서 동력 및 제동마력은 선형적으로 증가하고, 중속이상에서는 토크가 감소하였다. 둘째, 토크 및 비 연료 소모량의 변화를 확인할 수 있어 엔진성능의 개념을 이해할 수 있다. 셋째, 엔진성능의 제동마력과 토크의 실험값은 이론값과 유사한 경향을 보였다. 넷째, 회전속도에 따른 공연비는 엔진 회전수가 증가할수록 비례적으로 증가하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국교원대학교

References

  1. 교육부(1998). 실과(기술가정) 교육과정 교육부 고시 제 1997-15호 [별책 10]. (주)대한교과서.
  2. 이성렬(2000). 고급내연기관. 보성각.
  3. 장병주(1998), 내연기관공학. 학문사.
  4. 채선희(2002). OECD/PISA 학업성취도 비교 연구. 현장특수교육. 9(3), 12-18.
  5. 최준섭 외 4명(2002). 모형배 제작 및 성능실험, 한국기술교육학회, 학술발표대회, 77-96.
  6. 현대기아자동차(2004). 자동차 구조학. 현대기아자동차 출판부.
  7. 日本機械學會(1983). 技術資料 流體の熱物性値.
  8. Cupples, William R.(1992). Transportation Technology Education In the Elementary School, 41st Yearbook, Council on Technology Teacher Education, GLENCE, 118.
  9. Li, F. C., Zheng, Q. P., & Zhang, H. M. (2007). Effect of Di-Tertiary-Butyl Peroxide on Ignition Performance in a Compression Ignition Natural Gas Engine. Int. J. Automobile Technology. Vol. 18. No. 4. 413-419.
  10. Roberson, John. A. Crowe, Clay T. (1993). Engineering Fluid Mechanics. Houghton Miffin Co.
  11. G8 Hokkaido Toyako Summit(http://www.g8summit.go.jp/eng/), July 7-9, 2008.