A Delphi Survey of Corporate Needs for Technical Skills

기업에서 요구하는 직무수행능력에 대한 델파이 분석

  • Received : 2007.09.06
  • Accepted : 2007.12.29
  • Published : 2008.04.30

Abstract

This study presents the results of a delphi survey which is intended to identify technical skills that corporations expect of employees. A total of 300 managers from different businesses took part in the survey. To obtain the delphi data, a questionnaire of expected technical skills developed on the basis of previous research was used. The obtained data were analyzed in terms of frequency and other descriptive statistics. Eleven technical skills emerged as important ones in the corporate environment. In order of importance, subjects listed communication skills, business capabilities, negotiation skills, problem-solving ability, organizational adaptation, ability to gather and analyze relevant information, practical computer literacy, self-management, creativity, and foreign language proficiency.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 동서대학교

References

  1. 나일주(1997). 산업교육의 이론과 실제, 서울: 학지사
  2. 문대영.류창열(1998), 21세기 필요한 직업기초능력, 충남대학교 공업교육연구소 논문집, 21(1), 3-15
  3. 박동열(2006). 대학생의 직업기초능력 유형 진단도구 개발과 타당화 연구, 농업교육과 인적자원개발, 38(2), 225-245
  4. 박성미(2006). 대학생을 위한 직업준비교육, 서울: 서현사
  5. 박충일.홍길희(1997). 문제해결방략과 직무수행능력간의 관련성, 진주산업대학교 논문집, 36, 213-231
  6. 백은순(1998). 영국의 학점은행제 유관제도: 학업능력과 직업능력의 상호인정, 서울: 한국교육개발원
  7. 서우석(2001). 초등학교에서의 직업기초능력 교육 방안, 인천교육대학교 과학교육논총, 13(2), 225-246
  8. 이영대(2001). 평생학습사회에서의 직업교육훈련 발전방향, 기업교육연구, 3(1), 27-47
  9. 이정(2007). 기업에서 원하는 인재상 확립을 위한 대학인력개발기관의 과제, 전국대학(교) 학생생활연구소(통칭)협의회, 2007년 하계연차대회, 46-67
  10. 이정표(2005). 주요국의 대학생 직업기초능력향상 프로그램 사례비교 분석, 비교교육연구, 15(2), 171-195
  11. 임세영(2001). 직업기초능력 육성을 위한 통합적 수행중심 직업능력개발훈련 개념화 시론, 직업교육연구, 20(1), 77-92
  12. 한국직업능력개발원 a(2000). 디지털 시대의 직업능력개발, 서울: 한국직업능력개발원
  13. 한국직업능력개발원 b(2004). 21세기의 직업능력개발: 영국의 전략, 서울: 한국직업능력개발원
  14. Anastasi, A.(1988). Psychological testing(6th ed.). N.Y: MacMillan
  15. Barrett, G. V. & Depinet, D. L., A(1991). Reconsideration of testing for competence rather than for intelligence, American Psychologist, 46, 1012-1024 https://doi.org/10.1037/0003-066X.46.10.1012
  16. Chen, C. P.(1999). Transition to higher education: major aspects and counseling guidelines, Guidance and Counseling, 14(3), 31-36
  17. Custer, R. L. & Claborne, D. M.(1992). Critical skill clusters for vocational education, Journal of Vocational Education Research, 17(4), 34-55
  18. Davidson, J. E. & Sternberg, R. J.(1985). Competence and performance in intellectual development, In E. D. Neimark., & J. L. Newman(Eds,), Moderators of competence, Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, Pub
  19. Wagner, R. K. & Sternberg, R. J.(1986). Tacit knowledge and intelligence in the everyday world, In R. J. Sternberg & R. K. Wagner(ed.), Practical intelligence, N.Y: Cambridge University Press