Abstract
This paper examines how Tsushima has used the Arirang festival as a place marketing apparently targeting at Korean tourists, which has been historically achieved at the Arirang festival though public-private activities. Tsushima has tried to advertise Tsushima city to Korean tourists, with methods including the 'Chosen Agency Parade' and the title of the Arirang festival, but due to the Dokdo problem, the people of Tsushima objected to holding the Arirang festival. Therefore, Tsushima city had a meeting to solve it, and it was agreed that they need not stop the festival nor change of the title of the Arirang festival for the regional development, but instead they decided that the title of Arirang festival is to be used as a subtitle from 2007. By deciding this, The residents of Tsushima are sometimes against the opinion of Tsushima government, but they have eagerly participated in everything from the operation of the festival to the performances themselves. In this sense, it is thought that the Arirang festival is utilized as a local identity and also a place marketing, and the process for the regional development strategy is organized by public-private actors together.
본 연구에서는 쓰시마시의 아리랑 축제를 사례로, 쓰시마시는 어떠한 과정을 거천 아리랑 축제를 한국인을 겨냥한 장소마케팅의 수단으로 이용해 왔는지, 아리랑 축제의 역사를 통한 민과 관의 활동에 착안하여 고찰하였다. 쓰시마시는 기존의 축제에 조선통신사 행렬과 아리랑 축제의 타이틀을 추가함으로써, 한국인 관광객을 유치하려고 노력하여 왔으나, 독도문제 등으로 인한 일부 주민들의 항의에 부딪혔다. 이에 시는 협의회를 거쳐, 지역 활성화를 위해 축제를 중지할 필요는 없지만, 2007년부터는 아리랑 축제를 서브타이틀로 사용할 것에 합의하였다. 이처럼 지역주민들은 때로는 아리랑 축제의 개최를 둘러싸고 관과 첨예하게 의견대립을 보이는 경우도 있었지만, 한편으로 그들은 축제의 운영에서 프로그램의 공연에 이르기까지 적극적으로 참가하고 있어, 쓰시마시의 아리랑 축제는 지역주민의 아이덴티티에 기초한 그들의 축제이면서 동시에 장소마케팅의 수단으로 이용되고 있음을 알 수 있고, 그 과정은 민과 관이 함께 만들어 가는 지역 만들기의 과정이라고 할 수 있다.