The Journal of The Korea Institute of Intelligent Transport Systems (한국ITS학회 논문지)
- Volume 7 Issue 6
- /
- Pages.21-30
- /
- 2008
- /
- 1738-0774(pISSN)
- /
- 2384-1729(eISSN)
The Quartile Deviation and the Control Chart Model of Improvement Confidence for Link Travel Speed from GPS Probe Data
사분위편차 및 관리도 모형에 의한 GPS 수집기반 구간통행속도 데이터 이상치 제거방안 연구
Abstract
The travel speed collected by the prove-car equipped with the GPS has the problems, which are the data's stability and finding out the representative travel speed, by the influence of the traffic signal and etc. at the interrupted traffic. This study was conducted to develop the method of filtering the outlier data from the data collected by the prove-car. The method to remove the outlier data from the serial data which were collected by the prove-car was adapted to each of the quartile deviation statistics model and the management graphic statistics model. The rate of removing the outlier data by the quartile deviation method was
GPS를 탑재한 프로브차량에 의해 수집되는 교통정보(구간통행속도)는 차량검지기와 같이 특정링크에 대하여 연속적으로 교통정보를 수집하는 방식이 아니다. 따라서 단속교통류 구간에서 신호시간 등의 영향으로 수집되는 정보의 안정성과 대표값 등에 문제점이 있다. 본 연구는 GPS를 장착한 프로브차량에 의해 수집된 구간통행속도 데이터를 필터링하는 방법을 개발하는데 목적이 있다. 시간간격별로 수집되는 데이터에 대하여 사분위편차와 관리도에 의해 이상치를 제거하였다. 사분위편차를 적용한 결과는 제거율이