DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of factors which affect Customer Satisfaction through Life cycle of Residence

주거 Life-cycle상에서 고객만족도에 미치는 영향요인 분석에 관한 연구

  • 최정필 (한양대학교 대학원 건축공학과) ;
  • 김정학 (롯데건설(주) 경영혁신팀) ;
  • 김재준 (한양대학교 건축공학부 CAD센터)
  • Published : 2008.12.20

Abstract

Resent, requirement of residents is socially increasing for apartment. Apartment housing os developed to reduce the housing shortage caused by urbanism after industrialization in Korea. The Purpose of this study is to analyze the casual relationships of housing satisfaction, living Life-Cycle on all residents of apartment housing. This study develops a theoretical model based on the previous studies, and testifies the hypothesis through analyzing to questionnaires form 643 residents of apartment housing. Then, the data were analyzed by SPSS12+ program package in terms of frequency, correlation analysis and multiple regression analysis. The results of this study is summarized as the followings: The perceived quality had positive effects on the factor of living Life-Cycle and housing satisfaction. Finding of this study can provide valuable information for a criterion of decision making to consumer and a marketing strategy of housing construction company.

Keywords

References

  1. 권미영, 한국경영교육학회, 패밀리레스토랑의 서비스품질이 고객만족과 재방문의도에 미치는 영향에 관한 연구, 2006
  2. 김기수, 국토계획, 공동주택단지 주거환경 만족도에 영향을 미치는 사용자 특성에 관한연구, 2000
  3. 김은희, 한국실내디자인학회논문집, 공동주택 주거만족도의 체계적인 분류를 위한 이론적 연구, 2008
  4. 김태진, 도시계획학회, 주거만족도 분석을 통한 공동주택의 적정개발밀도 연구, 2001
  5. 신석하, 대한건축학회, 아파트 거주자의 주거선택 중요도와 인지가치 차이가 만족도에 미치는 영향에 관한 연구 -제주시 신주거단지 아파트를 중심으로-, 2006
  6. 이훈, 연세대 박사학위논문, 주거환경의 체계적 평가방법론에 관한 연구, 1985
  7. 정순오, 대한건축학회, 건설 프로젝트 Life Cycle의 효율성 을 고려한 성과 평가기준 및 측정 방법론 제안, 2005
  8. 정형선, 숙명여자 대학원 경영대학원, 아파트 마케팅 전략에 관한 연구-마케팅 믹스 전략을 중심으로-, 2000
  9. 주택산업연구원, 주택시장 변화에 따른 주택건설업체의 시장 대응방안 연구, 1999
  10. 차성란, 이화여대, 가족 및 주거특성이 주거만족에 미치는 영향, 1985
  11. 홍성희, 이화여대, 주거가치관에 따른 주거만족에 관한 연구, 석사학위논문, 1983
  12. 황병일, 산학경영연구, 지각된 서비스 품질이 고객만족, 상표태도, 고객충성도에 미치는 영향, 2004
  13. Al-saif. A. M., Cornel Univ., Residents satisfaction in low-middle and upper-middle income contemporary Saudi housing environments: The case of Riyadh, 1994
  14. Keaveney, Journal of Marketing, Customer Switching Behavior in Service industries: An Exploratory Study, 1995
  15. Ukoha, O. M., Virginia Polytechnic Institue and State Univ., Satisfaciton with public housing: The case of Abuja, Nigeria, 1995