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Joining Motive of Eating Out Franchise Management System and the Relation between a Rate of Satisfaction and Renewal of a Contract Intent

외식 프랜차이즈 운영시스템의 가맹동기 및 만족도와 재계약의도

  • Published : 2008.11.28

Abstract

The study demonstrably begins with the franchise system that found management of member store for office, the satisfaction that the relation between main office and member store and the difference with renewal of the contract. According to the result of the study that analyzed the difference in the rate of satisfaction that depended on individual peculiarities, the study found the statistical difference in a part of a category of business, a school career, a business career, a floor area, a selling level and presence of experience. The floor area and the selling level are distributed into 3 groups and the category of business, the school career, the business career and presence of experience are distributed into 2 groups. In addition, the result that analyzed the difference in the rate of satisfaction that depended on the motive found that improvements were distributed into 2 groups and there was the difference between the rate of satisfaction that depended on renewal of the contract intent.

본 연구에서는 프랜차이즈시스템에서 가맹본부에 대한 가맹점의 운영방법과 상호간의 유대관계에서의 만족 정도를 알아보고 또한 재계약에 따른 차이점을 실증적으로 연구 하였다. 연구결과 일반특성에 따른 만족도의 차이를 분석한 결과 업종, 학력, 사업경력, 평수, 매출수준, 경험유무 부분에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 사업평수와 매출수준에 있어서는 분석결과 크게 세 집단으로 분류되었으며, 업종, 학력, 사업경력, 경험유무에 있어서는 분석결과 크게 두 집단으로 분류되었다. 그리고 동기 특성에 따른 만족도의 차이를 분석한 결과 개선사항에 있어서 크게 두 집단으로 분류되었으며, 재계약 의도에 따른 만족도에서도 유의한 차이를 보이는 것으로 분석되었다. 따라서 업종에서는 전문식당보다 그 외의 일반식당에서, 학력은 대학원졸업 가맹점주의 만족도가 높았으며, 사업평수와 매출수준이 높은 가맹점주일수록 만족도가 높은 것으로 나타났다.

Keywords

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