그래프에서 교사와 학생의 의미 구성에 대한 사례연구

A Case Study on Making the Meaning of a Teacher and a Student in a Graph

  • 발행 : 2007.09.30

초록

본 연구는 수학 교사와 고등학생을 대상으로 그래프로부터 의미를 어떻게 구성하고 그 과정에서 그래프 해석의 요소들이 어떻게 상호작용 하는지를 분석하여, 그래프 교수학습에서 고려해야 할 점을 제안하는 것을 목적으로 한다. 분석결과, 교사와 학생 모두 그래프에서 의미를 구성하는 것에서 많은 어려움을 겪었고, 의미를 구성할 때 포개어지는 관계망의 형태로 구성해갔다. 또한 의미를 구성하는 과정에서 인지적 맥락적 정서적인 요소가 서로 상호작용하여 해석체를 구성해갔다. 하지만 이 과정에서 교사는 그래프에 질적인 접근방법으로 인지적인 요소에 주로 초점을 두었던 반면에, 학생은 양적인 접근방법으로 인지적인 요소와 함께 맥락적인 요소도 고려하여 자신이 구성한 해석체를 정당화시키고 이를 기반으로 의미를 구성해갔다. 본 연구는 이런 결과를 기반으로 그래프 교수학습에서 고려해야 할 점을 3가지로 제안하였다.

The purpose of this study is to analyze how a mathematics teacher and a high school student make the meaning in a graph and how aspects of the interpretation of a graph are interacted during the signification process, and to suggest considerations for teaching and learning of a graph. The findings of a case study have led to conclusions as follows: All of them have a difficulty in making the meaning in a graph and construct the meaning as a nested signification model. In the process which they make the meaning, they interrelate cognitive, contextual, and affective aspects and construct interpretants. In this process, a teacher focuses on cognitive aspect, based on a qualitative approach. But a student considers contextual aspect more, based on a quantitative approach. This study suggests three considerations for teaching and learning of a graph.

키워드