Safety evaluation of dynamic behavior of Korean tilting train

TTX차량의 동역학적 거동의 안정성 평가

  • Published : 2007.10.31

Abstract

The tilting train is able to tilt its body towards the center of the turning radius, preventing roll-over of the train as it runs on a curved rail at high-speed. This train, widely accepted for commercial purpose internationally, is very beneficial in that the operating time is shortened without much capital investment to the infrastructure where there are many curved rails. Over several years, the Korea Railroad Research Institute (KRRI) has developed such a train. In this paper, the safety of the Korean tilting train express (TTX) is investigated using a dynamic simulation model. Since proper safety standards have not been established for the TTX, those for the Korean train express (KTX) is employed to analyze the safety and ride comfort of the TTX. This study is useful in predicting the behavior of the TTX and ride comfort, and conforms that designed TTX is stable enough to satisfy the safety standards. It would be useful to recommend proper normal operating speed and determine the maximum safety speed, according to the result. Furthermore, it would be possible to provide basic reference data when analyzing the dynamic effect of the catenary system and the fatigue of the bogie.

틸팅 열차는 곡선 구간에서 차체가 안쪽으로 기울어져 고속으로 회전해도 탈선하지 않는 열차를 말한다. 여러해 동안 한국철도기술연구원에서는 이 열차를 개발해왔다. 이 논문에서는 그동안 개발되어온 틸팅 열차의 동역학해석을 수행하였다. 이를 통해서 국제기준에 맞는 안정성과 주행성능을 지니고 있는지 확인하고 향후 속도 개선의 기본 자료를 생성하였다.

Keywords

References

  1. 김남포,유원희,최성규,(2002),'기존선 고속화 차량의 틸팅 시스템 개념 설계 연구', 한국철도학회 2002년도 춘계학술대회논문집, pp.351-358
  2. 유원희, 한성호, 김남포, 김길동, 박광복, (2002), '기존선 틸팅차량 시스템 설계에 관한 연구', 한국철도학회 학술발표대회논문집 한국철도학회 2002년도 춘계학술대회논문집, pp.317-329
  3. 엄주환,엄기영,여인호,유영화,(2004), '기존선 완화곡선부의 승차감을 고려한 틸팅차량의 곡선부 제한속도 평가', 한국철도학회지 제7권 제4호, pp.146-152
  4. 유영화,엄주환,엄기영,(2003), '기존선의 선형조건을 고려한 틸팅차량의 허용속도 평가', 한국철도학회지 제6권 제4호, pp.105-110
  5. 구동회,김남포,한형석,(2003),'대차 틸팅 기구의 동적 해석', 한국철도학회지 제6권 제4호, pp.159-166
  6. 박찬경,김영국,최강윤,(2001), '동적거동 관점에서의 돌풍에 대한 고속전철 운행속도 영향 연구', 대한기계학회 춘추학술대회 춘추학술대회 제1권 제2호, pp.495-500
  7. 김정석,김남포,구동회,(2004), '차체 틸팅효과를 고려한 틸팅대차 해석적 강도평가', 한국철도학회 학술발표대회논문집 한국철도학회 2004년도 춘계학술대회논문집, pp.66-69
  8. 엄기영,엄주환,여인호,유영화,(2004). '틸팅특성과 승차감을 고려한 틸팅열차의 곡선부 제한속도 평가', 한국철도학회 학술발표대회논문집 한국철도학회 2004년도 춘계학술대회논문집, pp.1-6
  9. 김영국, 최강윤, (1998), '철도차량의 승차감 평가방법에 대한 고찰', 한국철도학회 학술발표대회논문집 한국철도학회 1998년도 추계학술대회논문집, pp.405-412
  10. 김남포, 김정석, 오일근, (2004), '틸팅차량의 곡선부 틸팅동작시 윤중감소율 변화에 대한 고찰', 한국철도학회 학술발표대회논문집 한국철도학회 2004년도 추계학술대회논문집, pp.79-86
  11. UIC code 518 OR 2003, 'Testing and approval of railway vehicles from the point of view of their dynamic behavior- Safety-Track fatigue-Ride quality'
  12. 김남포, 유원희, 최성규, (2002), '기존선 고속화 차량의 틸팅시스템 개념설계 연구', 한국철도학회 학술발표대회논문집 한국철도학회 2002년도 춘계학술대회논문집, pp.351-3581
  13. Ladislav, F. (1985), 'Thermal interaction of long welded rails with railway bridges,' Rail International, Vol.16, No.3, March, pp.5-24