A Study on Power Supply Method Design for Hot Standby Sparing System via Reliability Modeling

신뢰도모델링에 의한 이중계제어기 전원공급방식 설계에 관한 연구

  • 신덕호 (한국철도기술연구원, 전기신호연구본부) ;
  • 이강미 (한국철도기술연구원, 전기신호연구본부) ;
  • 이재호 (한국철도기술연구원, 전기신호연구본부) ;
  • 김용규 (한국철도기술연구원, 전기신호연구본부)
  • Published : 2007.10.31

Abstract

In this paper, we suggest those two design plans for power supply method of Hot Standby Sparing System; one is the plan using MTBF based on Constant Failure Rate, and the plan using Reliability Function is the other. Traditionally, RBD (Reliability Block Diagram) is used for reliability prediction which is required to meet any requirements before system operation. However, the system that has redundancy, such as Hot Standby Sparing System, Is not suitable for system reliability modeling using combination model, such as RBD. In this paper, therefore, we demonstrate that for redundancy controller, redundancy modeling design toward fault occurrence design is more effective to build up a system with higher reliability and achieve the effectiveness of loss cost due to maintenance and failure occurred in operation, rather than combinational modeling design.

본 논문은 철도신호에서 사용되는 이중계제어장치의 전원공급방식에 대하여 상수고장률을 기반으로 하는 평균고장률에 의한 설계와 신뢰도함수에 의한 설계방안을 제안한다. 일반적으로 시스템 운명이전에 신뢰도 요구사항 만족을 위한 시스템의 신뢰도 예측은 RBD모델을 사용하였다. 하지만 이중계제어장치와 같이 여분을 갖는 시스템의 신뢰도를 RBD와 같은 조합모델에 의해 정확한 신뢰도를 모델링하기에 부적합하다. 따라서 본 논문에서는 다중계구조 제어기의 설계과정에서 단순조합모델에 의한 설계방식 선정보다는 결함발생에 대한 여분구조의 모델링을 통한 설계방식 선정이 보다 정확한 신뢰도를 갖는 시스템구축을 가능하게 하며, 운영중에 발생되는 유지보수비용 및 고장으로 인한 손실비용의 효율화를 위해 필요함을 입증한다.

Keywords

References

  1. IEC 62278 (2002), 'Railway applications - Specification and demonstration of reliability, availability, maintainability and safety (RAMS)', pp.19-64
  2. 신덕호, 외, 한국철도학회(2006), '한국형고속철도 열차제어시스템 구성요소 신뢰도예측에 관한 연구', 제9권 제4호, p.419-424
  3. 신덕호 외, 한국철도학회(2006), '자기검사회로를 이용한 대기이 중계구조 결함허용제어기의 설계 및 신뢰도평가에 관한 연구', 제9권 제6호, p.725-731
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