사이버대학 학습자관련 변인과 중도탈락 간의 관계 규명을 위한 실증적 연구

A substantial study on the Relationship between students' variables and dropout in Cyber University

  • 임연욱 (한양사이버대학교 교육공학과)
  • Im, Yeon-Wook (Hanyang Cyber University, Dept. of Educational Technology)
  • 발행 : 2007.06.30

초록

본 연구는 서울 소재의 A사이버 대학에서 2002년 1학기부터 2005년 1학기까지의 누적입학생 가운데 제적, 자퇴한 중도탈락생의 배경변인을 조사하고 설문을 통해 사이버대학에서의 중도탈락의 원인을 알아보았다. 학습시간의 부족과 경제적 어려움이 가장 큰 원인으로 지적되었으나, 온라인교육에의 부적응과 사이버대학의 인지도에 대한 불안감도 적지 않은 학생들에게 중도탈락의 원인이 되었다. 특히 온라인교육에의 부적응이나 사이버대학의 인지도에 대한 불안감이 중도탈락의 원인으로 되었던 학생들은 다른 학생이나 교수와의 상호작용 부족을 온라인 학습의 가장 큰 어려움으로 꼽았다. 따라서 사이버대학의 중도탈락을 줄이기 위해서는 보다 효과적인 학습전략의 개발이나 등록금 지원 외에도 학생 상호간, 학생-교수 간의 상호작용 증대를 통하여 소속감을 고취하고 온라인 학습의 어려움을 나누는 노력이 필요한 것으로 드러났다.

This study investigates the reasons of dropout in a survey of 348 dropouts from a cyber university located in Seoul, Korea. Most common reasons are time constraints due to work or family-related needs. Difficulties in adjusting to online learning environment and uncertainties regarding the value of a cyber university degree also played important roles. Drop-out students who pointed to these two reasons also suffered from lack of communication and interaction with other students and professors. Efforts to address these issues are in order as well as the development of time-efficient learning strategies and financial aids.

키워드