Abstract
Service science is a new application area that implements services in an interdisciplinary area of management, economics, and engineering. Service systems provide functionalities of traditional software systems, moreover the functionalities are more intellectual in that they require dynamic context awareness, analysis, and decision making based on the recognized and analyzed contexts. However, conventional software development approaches do not sufficiently provide methods to model the service requirements and to design service-intensive systems. Therefore, there is a great demand on effective methodologies for developing service systems. In this paper, we compare traditional software systems with service-intensive systems in order to identify characteristics of the service systems. And, we propose a step-wise process to model service systems, in terms of architecture, components, and workflows. Then, we show a case study on an emergency handling system which is a type of living assistant systems. We believe that the proposed approach can be used in developing high-quality service systems effectively.
서비스 과학(Service Science)은 경영과 경제, 공학분야가 상호 연동하면서 서비스를 인식하는 새로운 응용분야이다. 서비스 시스템은 전통적인 소프트웨어 시스템과 같은 자동화된 기능을 제공하면서, 동적인 컨텍스트 인식 및 분석과 이를 기반으로 한 의사 결정이 적용되어 더욱 지능적인 기능을 제공한다. 전통적인 소프트웨어 개발 접근법은 서비스 요구사항을 모델링하고 서비스 시스템을 설계하는데 비효율적인 부분이 있다. 따라서, 서비스 시스템을 개발하기 위한 효과적이고 체계적인 설계 방법론이 요구된다. 본 논문에서는 전통적인 소프트웨어 시스템과 서비스 시스템의 특징을 비교함으로써 서비스 시스템의 특징을 도출한다. 그리고, 서비스 시스템을 설계하기 위한 프로세스를 아키텍처, 컴포넌트, 워크플로우의 측면에서 제안하고, 생활 보조 시스템 (Living Assistance System)의 한 분야인 응급 상황 처리 시스템의 설계과정에 적용한다. 제안된 프로세스로 전통적인 소프트웨어 시스템 설계에서 서비스 시스템 설계로의 이동이 효과적으로 진행될 수 있다.