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Analysis of Business Talk

상담화법(商談話法)의 분석

  • Published : 2007.06.28

Abstract

Conversations are divided into several types according to their purposes. One of which is a business talk. It is a conversation occurred between the seller and purchaser. The purpose of this paper is to attempt to make a reasonable consultation model for the seller to accomplish the customer's purchasing commodities. We shall look at the properties of business talks in chapter II, study the procedures to negotiate and accomplish goals between the seller and purchaser in chapter III, summarize the factors needed for a rational construction of business talks in chapter IV, and then in chapter V, suggest a standard business talk after analyzing some examples. This paper could be meaningful and significant in deepening the discussion for the particular discourse like a business talk as well as the general one. Furthermore, this research could be conducive to develop rational business transactions and improve applications in Korean-teaching education.

대화는 목적에 따라 여러 가지로 나눌 수 있는데 그 중에 한 유형이 바로 상담이다. 상담화법은 판매자와 구매자 간에 발생하는 말하기이다. 본 논문에서는 판매자가 고객의 상품 구매라는 목적을 달성하기 위한 합리적인 상담 모형을 만들려고 시도하였다. 2장에서는 상담 화법의 특징을 다루었고, 3장에서는 판매자와 구매자가 각자의 목적을 달성하기 위한 상담 과정을 살펴보았고, 4장에서는 상담 화법의 합리적 구성을 위해 필요한 점을 정리하였으며, 5장에서는 몇 가지 사례를 분석한 후 표준 판매 화법을 제안하였다. 본 논문은 말하기의 일반론에 그치지 않고 상거래라는 특수한 담론 상황으로 논의를 심화하였다는 데에 의의가 있다. 이런 연구는 국어 교육의 응용력을 높이고 상거래 행위의 합리적 발전에 기여할 것이다.

Keywords