A Design and Implementation of Graphic Component for Function Learning in Mathematics

수학과 함수 학습을 위한 그래픽 컴포넌트 설계 및 구현

  • 신우창 (서경대학교 인터넷정보학과) ;
  • 김갑수 (서울교육대학교 컴퓨터교육학과)
  • Received : 2006.04.28
  • Accepted : 2007.06.25
  • Published : 2007.07.31

Abstract

There is the meager level of applying computers to mathematics education. It is because the effective mathematics educational softwares and the various contents that make students' spontaneous participation through the interaction with computers are insufficient. As a solution to solve it, we design and implement the graphic component, graphic entities and function types that are supported in the component was identified through analyzing the mid/high school curriculum, using a simple script language to invoke the functionality of the component improves reusability and extendability. The component can be used to produce the mathematics educational softwares and contents easily that need the facility to draw various functions and geometric figures.

컴퓨터를 이용한 수학교육에 있어서 컴퓨터의 활용은 아직 빈약한 수준이다. 이는 수학교육에 있어서 학생들의 컴퓨터와 상호작용을 통한 능동적인 수업참여를 지원해줄 다양하고 효과적인 수학교육 프로그램과 콘텐트들이 부족하기 때문이다. 이를 해결하기 위해서 수학과의 함수 학습을 위한 그래픽 컴포넌트를 설계하고 구현한다. 중고교 수학교육과정을 분석하여 그래픽 컴포넌트에서 지원할 그래픽 개체와 함수를 식별하였으며, 식별된 개체와 함수를 2차원 3차원 형식으로 화면에 그려주는 기능을 설계 및 구현하였다. 또한 간단한 스크립트 언어를 이용하여 컴포넌트의 기능을 호출하기 때문에 재사용성과 확장성이 높다. 본 컴포넌트를 활용함으로써, 다양한 함수들을 화면에 표현하는 기능이 필요한 수학교육 프로그램과 교육 콘텐트를 손쉽게 제작할 수 있다.

Keywords