뒤채움 최대입도를 이용한 지오그리드 보강재의 시공손상계수 산정 방법

Evaluation of Installation Damage Factor for Geogrid using Maximum Particle Size of Backfill Material

  • 김경석 (한국도로공사 도로교통기술원) ;
  • 최영철 (한국도로공사 도로교통기술원) ;
  • 김태수 (한국도로공사 도로교통기술원) ;
  • 임성윤 (한국도로공사 도로교통기술원)
  • Kim, Kyung-Suk (Expressway&Transportation Research Institute, Korea Expressway Corp.) ;
  • Choi, Young-Chul (Expressway&Transportation Research Institute, Korea Expressway Corp.) ;
  • Kim, Tae-Soo (Expressway&Transportation Research Institute, Korea Expressway Corp.) ;
  • Lim, Seoung-Yoon (Expressway&Transportation Research Institute, Korea Expressway Corp.)
  • 투고 : 2007.11.05
  • 심사 : 2007.11.30
  • 발행 : 2007.12.30

초록

시공손상계수는 보강토 옹벽에 사용하는 지오그리드 보강재의 설계 강도 산정에 필요한 중요한 계수로서 실제 조건을 모사한 현장시험을 통해 구하고 있다. 하지만 지오그리드의 시공 중 발생하는 손상은 지오그리드의 재질, 단위면적당 중량, 뒤채움의 시공방법, 뒤채움의 입도에 따라 달라지며 현장시험을 통해 다양한 영향인자를 고려한 시공손상계수값을 도출하는데는 많은 시간과 비용이 소요된다. 본 연구에서는 시공손상에 영향을 미치는 인자들을 분석하고 뒤채움에 포함된 최대입경만을 이용하여 지오그리드 보강재의 시공손상계수를 산정하는 경험적 방법을 제시하였다.

Reduction Factor for Installation Damage required for calculation of design strength of geogrid used in MSEW(mechanically stabilized earth wall) design is usually obtained in the field test simulating real construction condition. However, damages occurred in geogrid during backfill work are influenced by many factors such as polymer types, unit weight per area, backfill construction method and gradation of backfill material and field test considering these factors demands lots of time and costs. In this study, factors affecting installation damage are analyzed and empirical method for evaluating reduction factor for installation damage using maximum particle size in backfill material is suggested.

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