한국지반신소재학회논문집 (Journal of the Korean Geosynthetics Society)
- 제6권4호
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- Pages.21-28
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- 2007
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- 2508-2876(pISSN)
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- 2287-9528(eISSN)
영업선상에서 분니 억제를 위한 자갈치환 공법과 토목섬유 보강공법 비교연구
A Comparison Between the Ballast Replacement Method & Geosynthetics-Reinforced Method for Restraint of Mud Pumping in Service Line
- Choi, Chan-Yong (Track & Railroad Team, KRRI) ;
- Lee, Jin-Wook (Track & Railroad Team, KRRI) ;
- Kim, Dae-Sang (Track & Railroad Team, KRRI)
- 투고 : 2007.11.05
- 심사 : 2007.11.29
- 발행 : 2007.12.30
초록
실제 영업선에서 분니가 자주 발생되는 구간을 선정하여 현재 분니 대책공법으로 많이 사용하고 있는 도상자갈치환방법과 토목섬유 보강공법에 대하여 약 3년간 육안조사를 실시하여 분니 발생 여부를 관찰하였다. 토목섬유로 보강된 단면이 도상자갈 치환방법보다 상당히 장기간에 걸쳐 분니를 억제하는 효과와 분니 억제를 위한 토목섬유 부직포의 중량은 최소
3 years visual inspection has been performed on the railway lines where ballast replacement or geosynthetics-reinforcement had been used to restrain the mud pumping. The result indicates that geosynthetics-reinforcement is more effective than ballast replacement for the long-term mud pumping. In addition, the non-woven geotextile to be used for mud pumping restraint is effective when its weight is