야외텐트디자인 개발에 관한 연구 - 칼라와 프레임을 중심으로 -

A Study on the tent design of outdoors -focusing on tent color and frame-

  • 허진용 (QICPLUS 디자인팀) ;
  • 윤명한 (건국대학교 디자인조형대학 산업디자인학부 인더스트리얼디자인)
  • 발행 : 2007.02.28

초록

레저문화의 발달과 주5일제의 근무로 주말 가족과 함께 보내는 시간이 많아지면서 야외로 캠핑을 즐기는 사람들이 많아지고 있다. 팬션이나 캠핑카의 이용도 많은 반면 가족, 친구단위로 여름 휴가철에는 많은 텐트이용을 볼 수 있다. 현재 우리나라의 텐트디자인 역시 조금씩 발전, 변화되어가고 있지만 기후, 문화습성, 선호색상에 따라 독특한 디자인적 특성을 가지고 있는 외국의 텐트디자인 만큼 발전하고 있지 못하고 있는 실정이다. 본 연구에서는 외국과 국내 텐트디자인 요소에서 컬러, 프레임 등을 중심으로 텐트디자인 경향을 비교분석하여 차이점을 조사하고, 이론적인 자료와 아이디어 스케치를 통하여 텐트의 크기, 넓이, 이동과 설치의 간편함 중심으로 우리나라 특성에 맞는 텐트디자인의 방향을 제시하였다. 손쉽게 설치하고 운반의 용이성을 주기 위해 프레임에 대한 무게를 최소화하고 내구성의 강화와 공기 흐름을 유입경로를 파악하여 쾌적한 공간 연출을 위하여 기존의 텐트보다 창문의 스타일과 크기가 많아지고 텐트의 크기를 넓혀 가방이나 짐을 내부 한 구속에 창고형식의 공간을 두어 사용자들에게 최대한 넓은 활동 공간을 유도하였다. 이론조사를 통한 외국 텐트의 경향과 국내 텐트의 경향에 대하여 자료 수집정리와 텐트의 칼라비교와 언어이미지를 추출하여 프레임스타일을 응용스타일결과로 제시하여 3개월의 준비기간으로 샘플 제작을 하여 테스트 단계를 거쳐 중국 공장에서 양산되고 있다.

As much time is being spent with the family at weekends by the development of leisure culture, many people have begun to enjoy camping in the field. While many people use pensions or camping cars, many families or groups of friends go on camping in the summer holiday season. Although the tent design in this country has gradually been developed, it is not as developed as overseas designs with unique design characteristics according to climate, cultural behavior and colors. In this research, the American and Korea tent designs are compared in terms of color and frame. The differences are analyzed and a direction for tent designs appropriate for Korea in terms of size, area, ease of carriage and installation is proposed through theoretical data and idea sketches. The frame weight has been minimized and the durability increased for the ease of carriage and installation. The style and number of windows have been increased in order to provide a comfortable space by understanding the influx of airflow and the size of the tent has also been increased to provide extra space for storage. The information on the overseas and domestic tent design trends led to a color comparison and the extraction of images of language. The tent based on the new design is currently being mass-produced in China following 3 months of preparation including sample making and testing.

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