On Estimation and Distribution of Game Satisfaction

게임만족도 추정 및 분포에 관한 연구

  • 함형범 (서경대학교 수리정보통계학부)
  • Published : 2007.05.30

Abstract

Every year, although the number of game enterprises increases, every game which is developed and distributed by these enterprises do not have competitiveness. One game even increasing competitiveness and added value of game industry, we have to develop games which are satisfied with users, and for it, we need scientific research which evaluates about satisfaction. In this paper, We quantatively estimate game satisfaction by using AHP and statistical method. Also we discuss the method which derive distribution of game satisfaction. We can acquire expected effect which predicts satisfaction level and standard about games by using these methods.

매년 게임업체의 수는 증가하고 있으나 이들 업체에 의하여 개발 및 유통되는 모든 게임들이 경쟁력을 갖고 있는 것은 아니다. 하나의 게임 나아가서는 게임산업의 경쟁력과 부가가치를 높이기 위하여 수요자들의 만족도가 높은 게임을 개발해야 하며 이를 위하여 만족도가 어느 정도 되는지를 평가할 수 있는 과학적 연구가 필요하다. 본 논문에서는 AHP와 통계적 방법을 이용하여 게임 만족도를 정량적으로 추정하고 만족도 점수의 분포를 구하는 방법을 연구하였다. 이 방법을 활용하여 기존 또는 향후 개발되는 게임들의 만족도 수준과 기준을 예측할 수 있는 기대효과를 얻을 수 있다.

Keywords