A Study on the Multiplication of the Decimal Fractions

초등수학에서 소수 곱셈의 지도에 관한 소고

  • Published : 2007.05.31

Abstract

Finding the lack of meaningful approaches in teaching multiplication of decimal fractions, this paper tries to show from the standpoints of Dewey, Vergnaud and Brousseau that the cognition of ratio and proportion is essential to the understanding of multiplication of decimal fractions. Based upon such posture, this paper compares the characteristics and approaches to multiplication of decimal fractions in Korean and Japanese textbooks. Finally, this paper suggests ways to develop the concept of multiplication of decimal fractions in Korean textbooks.

많은 학생들에게 소수의 곱셈은 의미 있게 학습, 지도되지 못한다. 이와 관련하여, 이 글에서는 Dewey, Vergnaud, Brousseau의 관점에서 소수 곱셈의 본질은 비와 비례관계의 인식에 있음을 드러내었다. 이를 토대로 한국과 일본 교과서에서 소수곱셈을 다루는 방식을 비교하고 그 특징을 살펴본 후, 우리나라 교과서에서 소수곱셈을 보다 의미 있게 전개하기 위한 제언을 하였다.

Keywords