References
- 김지영(2004). NCTM의 수학교육내용기준에 근거한 유아수학능력 평가도구 개발. 원광대학교 대학원 박사학위논문
- 박승순(2000). 그림책을 통한 통합적 수학활동이 유아의 측정개념발달에 미치는 효과. 서해대학논문집 23, 303-330
- 양승희, 조인숙(2001). 유아의 측정능력과 수학적 개념 및 문제해결능력의 관계에 관한 연구 -길이, 면적, 부피에 관하여-. 열린유아교육연구, 5(3), 103-122
- 이경우, 홍혜경, 신은수, 진명희(2000). 유아 수학교육의 이론과 실제. 서울: 창지사
- 이영자, 이기숙, 이정욱(2003). 유아 교수.학습 방법. 서울: 창지사
- 이정욱(2003). 미술교육과 수학교육의 통합적 접근이 유아의 기하도형 이해에 미치는 영향. 덕성여대 논문집, 32, 101-119
- 이정욱, 오애순(2002). 3, 4, 5세 유아의 크기 비교 능력 및 전략. 아동학회지, 23(4), 21-33
- 이정욱, 유연화(2007). 유아수학교육. 서울: 정민사
- 이정욱, 이혜원(2004). 아동의 사각형 면적 측정 전략에 관한 연구. 아동학회지, 25(1), 13-29
- 전희영(2001) 유아의 측정능력에 관한 연구. 덕성여자대학교 대학원 석사학위논문
- 최혜진(2003). 유아수학능력검사개발연구. 부산대학교 대학원 박사학위논문
- 홍혜경(2004). 유아 수학능력 발달과 교육. 경기도: 양서원
- 홍혜경, 이정욱, 정정희(2004). 유아수학능력 및 수학교육의 연구동향. 유아교육연구, 24(7), 227-261
- Clements, D. H.(1999). Teaching length measurement: Research challenges. School Science and Mathmatics, 99(1), 5-11 https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1999.tb17440.x
- Clements, D. H.,(2004). Major themes and recommendations. Clements D. H. & Sarama J.(Eds.). Engaging young children in mathmatics: Standards for early childhood mathematics education. NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Pub. 7-72
- Clements, D. H., Swaminathan, S., Hannibal, M. A. Z., Sarama., J.(1999). Young children's concept of shape. Journal for Research in Mathematics Education, 30(2), 192-212 https://doi.org/10.2307/749610
- Copland, R. W.(1984). How children learn mathematics: Implication for Piaget's research(4th ed.). New York: Macmillan
- Dehart, G. B., Sroufe, L. A., & Cooper, R. G.(2000). Child Develpoment.(4th ed). NY: McGraw-Hill
- Haylock D., & Cockburn A.(2003). Understanding mathematics in the lower primary years -a guide for teachers of children 3-8(2nd ed.). London: Paul chapman publishing
- Murphy E.(2004). A mathematical measurement mystery. Teaching Children mathematics, 11(2), 54-61
- National Council of Teachers of Mathematucs(2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM. Ch 3, 4
- Piaget, J., Inhelder, B., & Szeminska, A.(1960). The child's conception of geometry. New York: Norton
- Schwartz, S.(1995). Developing power in linear measurement. Teaching Children mathematics, March, 412-416
- Siegler, R. S.(1998). Children's thinking.(3rd ed.). Upper saddle River, NJ: Prentice-Hall
- Thompson, L.(1997). Teaching and learning early number. Buckingham: Open University. 이지현 역(2002). 어린이 수학교육. 서울: 정민사