Digital Camera Consumers' Self-Expression and Communication in Cyberspace Using Ethnographic Interviews

가상공간에서의 디지털 카메라 소비자의 자기표현과 의사소통 :문화기술적 방법을 이용하여

  • Lee, Mee-Hye (Dept. of Consumer and Child Studies, Inha Univ.) ;
  • Yoon, Jung-Hai (Dept. of Consumer and Child Studies, Inha Univ.)
  • 이미혜 (인하대학교 소비자아동학과) ;
  • 윤정혜 (인하대학교 소비자아동학과)
  • Published : 2007.04.30

Abstract

It is necessary to understand a self-expression and communication in cyberspace using digital photography We have studied the digital camera consumer's self-expression and communication skills and strategy through ethnographic interviews. In this study, we have used ethnographic interviews of 7 informants who had personal web site and are using digital cameras. As a result, It has turned out that informants expressed their self taking pictures of their daily life, friends, and family. Also they imply meaning and feeling in the pictures that had been taken to express their lives. The communication in cyberspace has turned out that informants communicate with other people with digital pictures to show their life. They communicated each other and give information. It means that they made information by themselves to give and share with other people as prosumer. Digital photography to express themselves and communicate in cyberspace enhanced human relationship that had made in cyber space. And it helps to form their self identity. They express their cyber identity with digital photography and it is similar to their self identity that expresses in real life.

Keywords

References

  1. 고금수(2002). 청소년의 사이버 문화에 관한 연구: 사이버공간 이용실태를 중심으로. 공주대학교 석사학위논문
  2. 김성헌 . 김인철(2002). 디지털 시대의 의사소통 전략. 커뮤니케이션학 연구, 10(2), 46-76
  3. 김수진(2004). 한국 디지털 세대의 음식문화. 부산대학교 석사학위논문
  4. 김현수(2004). 게시판과 블로그의 비교: 인터넷 상의 집단적 소통과 개인적 기록. 사이버커뮤니케이션 학회 2004 춘게학술대회 학술대회 자료집, 325-344
  5. 박상희(2004). 디지털폐인 사이트의 포스트모더니즘과 소비문화부석. 서울대학교 석사학위논문
  6. 박지희(2003). 온라인 채팅에서의 자기표현에 관한 연구 - 고프만(E. Goffman)의 공연모델 적용과 실증적 분석- 연세대학교 석사학위 논문
  7. 백욱인(2001). 사이버 공간과 사회 문화적 정체성. 과학사상, 2001(가을), 37-51
  8. 삼성전자연구소(2005). 2000-2004년 히트상품 분석을 통한 중기 소비시장 전망
  9. 유창조(1997). 자연주의적 연구방법의 체계와 사례. 광고연구, 1997(3), 9-31
  10. 유창조 . 김상희(1994). Ethnographic 접근방식으 통한 쇼핑행위의 탐색적 연구: 확장된 개념, 감정의 다양성, 동기의 다양성. 소비자학연구, 5(2), 69-93
  11. 이건(1996). 전자정보공간의 질서: PC통신의 대화방을 중심으로. 한국사회학회 추계특별 심포지움 학술대회자료집, 61-75
  12. 이동후(2004). 여성의 디지털 욕망: 자아표현의 즐거움 그리고 정체성. 2004 계명대 개교50주년기념 비사학술대회자료집. http://www.femilab.com/data/news/1083824144%2B/4.%/C0%CC%B5%BF%C8%C4040504.hwp
  13. 정주원(2000). 가계내 재산상속에 다른 가계재무관리 행동에 관한 연구 -부모와 기혼 자녀를 중심으로. 동국대학교 박사학위논문
  14. 조동기(1996). 정보사회에서의 개인의 정체성과 프라이버시의 문제: 전자공동체의 가능성과 관련하여. 서울대사회과학과정책연구, 18(3), 29-55
  15. 황상민(2000). 신세대(N세대)의 자기 표현과 사이버 공간에서의 상호작용: 사고와 행동 양식의 변화를 중심으로. 한국심리학회: 발달, 13(3), 9-19
  16. 황상민(2004). 사이버공간에 또 다른 내가 있다. 서울: 김영사
  17. Goffman, E.(1959). Presentation in everyday life. N.Y.: Anchor
  18. Hiltz, S. R. & Truff, M.(1978). The network nation: human communication via computer. Cambridge. M.A.: Addison-Wesley Pub. Co
  19. Lincoln, Y. S. & Guba, E. G.(1985). Naturalistic inquiry. Newbury. C.A.: Sage Publications. Inc
  20. Maffesoli, M.(1993). La conemplation du monde, 박재환 . 이상훈 역(1997). 현대를 생각한다 : 이미지와 스타일의 세계. 서울: 문예출판사
  21. Spradley, J. P.(1979). The ethnographic interview. Austin. T.X.: Holt, Rinehart and Winston. Inc. 박종흡 역(2003). 문화기술적 면접법. 서울: 시그마프레스
  22. Tapscott, D.(1998). Growing up digital- The rise of the net generation, N.Y.: The McGraw Hill Companies Inc
  23. 허운나 . 유영만 역(1999). N세대의 무서운 아이들. 서울 : 물푸레
  24. 네이버. www.naver.com
  25. 디시인사이드. www.dcinside.com
  26. 디지털 남전. www.kospo.co.kr/webzine
  27. 싸이월드. www.cyworld.com
  28. 디지털타임스(2005. 02. 18). 디카가 삶의 패턴 바꿨다
  29. 머니투데이(2006. 12. 07). 옴니텔 . 엠비스, '제2의 싸이월드' 탄생하나
  30. 스포츠서울(2006. 04. 07). 캐논 코리아 컨슈머 이미징 출범 본격 마케팅
  31. 스포츠칸(2006. 03. 13). 디카족 수준 높아져 '아직 똑딱이로 보이니?'
  32. 전자신문(2005. 10. 26). 디지털카메라 업계 교체 수요 잡아라
  33. 주간한국(2004. 01. 27). 사이버권력, 파격의 문화유희에 열광
  34. 헤럴드경제(2005. 01. 27). 디카 작년 138만대 판매