Analytical Studies on Volatile Organic Compounds from New Automotive Interior Parts

자동차 신차의 실내에서 발생되는 휘발성유기화합물 분석 연구

  • Yun, Ju-Ho (Department of Environmental Materials Research Center, Korea Automotive Technology Institute) ;
  • Yoo, Seung-Eul (Department of Environmental Materials Research Center, Korea Automotive Technology Institute) ;
  • Kim, Sumin (Lab. of Adhesion & Bio-Composites, Program in Environmental Materials Science, Seoul National University) ;
  • Kim, Hyun-Joong (Lab. of Adhesion & Bio-Composites, Program in Environmental Materials Science, Seoul National University) ;
  • Kim, Seok-Man (Tae Sung Environment Institute Co., LTD.)
  • 윤주호 (자동차부품연구원 환경소재연구센터) ;
  • 유승을 (자동차부품연구원 환경소재연구센터) ;
  • 김수민 (서울대학교 환경재료과학전공 바이오복합재료 및 접착과학 연구실) ;
  • 김현중 (서울대학교 환경재료과학전공 바이오복합재료 및 접착과학 연구실) ;
  • 김석만 (태성환경연구소)
  • Received : 2006.09.13
  • Accepted : 2006.10.30
  • Published : 2007.03.30

Abstract

The objectives of this study are to analyze emitted components and concentrations of VOCs (Volatile Organic Compounds) from the inside of vehicles that were experimented with sedans and RVs (Recreational Vehicles) delivered from warehouses after 15, 30, 45 and 60 days. The value of TVOC (Total Volatile Organic Compounds) was twice to eight times over than the standard value. However, TVOC of vehicles was more detected than RVs. Especially, the value of toluene was rapidly decreased after 45 days. But after 60 days, it was more detected than the standard value. After 45 days, the xylene value was confirmed to be lower than the standard value. As a result, it was found that development of alternative technologies such as non-solvent and systems for automobile interior parts may be imminent. Using test method standard, although it is not yet International Standard, to analyze and replace components, concentrations, human-noxious, it will contribute to producing environmental-friendly vehicles.

본 연구에서는 자동차 실내에서 발생되는 VOCs 성분 및 농도를 분석하기 위해 승용차와 RV차에 대해서 각각 15일, 30일, 45일, 60일 경과한 차량을 대상으로 시험하였다. 그 결과 TVOC는 승용차와 RV차 모두 기준치보다 2~8배 상회하였으며 승용차보다는 RV차량이 더 많이 검출되었다. 특히 톨루엔의 경우 30일 경과 후부터 급격히 감소되었으며 60일 경과 후에도 기준치보다 높게 검출되었다. 크실렌의 경우 45일 경과 후 기준치 이하로 검출됨을 확인하였다. 본 연구결과를 볼 때 자동차 내장부품의 무용제화 및 수성화 대체기술 개발이 시급함을 알 수 있었다. 아직 국제표준화 되어 있지 않은 VOCs의 시험방법표준화를 통하여 성분, 농도, 인체유해성을 충분히 분석하여 대체함으로써 친환경 자동차 생산에 기여할 수 있을 것으로 사료된다.

Keywords