DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Method to Renovate Information Service Based on 6 Sigma Technique

6시그마 기법을 활용한 도서관 정보서비스 개선방향에 관한 연구 - 해외 학술 및 전략 정보 구입 프로세스를 중심으로 -

  • Published : 2007.03.30

Abstract

With the environmental changes around libraries and information centers, they need to develop various management techniques and apply them to library works and services. In this research a case study was conducted in a special library of If company. This study was aimed for reducing ineffective components and unnecessary processes in library works and services. This study applied the Six sigma technique to improve the process of purchasing overseas academic and strategic Information and users' a degree of satisfaction on information service. Specifically, this study used the live-step DMAIC(Define, Measure, Analyze, Improve, Control) method, mainly used in the manufacturing sector. As a result of this study, we could get epoch-making improvement.

도서관과 정보센터를 둘러싼 환경적인 변화와 함께, 다양한 관리 기법을 개발하고 이를 도서관 업무와 서비스에 적용시켜야 할 필요가 있다. 본 연구에서는 이러한 관점하에서 새로운 경영 및 품질개선 기법으로서 6시그마를 도서관에 적용한 사례연구를 수행하였다. 특히 본 연구에는 6시그마 기법을 도서관에서 해외 학술정보를 입수하는 과정에 실제 적용하여 나타나는 문제점과 이를 해결할 수 있는 방안을 제시하는 것을 목표로 하였다. 이를 위하여 제조업 분야에서 주로 적용되었던 6시그마 기법의 하나인 DMAIC 방법을 이용하였다. 결과적으로 6시그마 기법을 본 연구에서 목표하는 분야에 있어서 높은 개선 효과를 거둘 수 있었다.

Keywords

References

  1. 배영일. 2002. 6시그마경영의 이해와 실천. CEO Information, 349: 1-26.
  2. 석안식. 1998. 6시그마 운동의 성공 요인 : GE 사례. 98 대한 산업공학회 추계학술대회 논문집, 896-899.
  3. 안병진. 2000. 화이트 칼라 6시그마 경영혁신, 서울: 한언 출판사
  4. 윤재곤. 2006. 6시그마 성공요인과 효익에 관한 연구 한국생산관리학회지, 17(4): 97-118.
  5. 윤언철, 2003. 6시그마 활용을 통한 인사 혁신. LG주간경제, 751: 24-25
  6. 윤정훈. 2001. 품질경쟁력 확보를 위한 6시그마 적용의 개선방안. 석사학위논문, 대구대학교 산업정보대학원
  7. 이윤걸. 2003. 6시그마기법 적용사례연구. 석사학위논문, 충남대학교 대학원 통계학과
  8. 최상기. 1996. 도서관에서의 TQM과 리엔지니어링의 적용에 관한 연구. 제3회 한국정보관리학회 전국논문대회 논문집, 81-84.
  9. 최훈성. 2002. 한국 대기업집단 구조조정에 관한 고찰. 석사학위논문, 건국대학교 대학원 경영학과.
  10. Grant, Eugene L. and S. Richard. 1972. Leavenworth, Statistical Quality Control. Tokyo: McGraw Hill KOGAKUSHA, LTD
  11. Harry, Mikel J. 1988. The Nature of Six Sigma Quality. New York: Motorola University Press.
  12. Harry, Mikel J. 1997. The Vision of Six Sigma: A Roadmap for Breakthrough, 5th ed. Volume I. Phoenix, Arizona: Tri Star Publishing Company.
  13. Howell, G. and G. Ballard. 1998. "Implementing Lean Const ruction: Understanding and Action." Proceeding of the 6th conference of the International Group of Lean Construction. SaoPaulo, Brazil
  14. Thomas, H. R., M. J. Horman, U. E. Souze, and I. Zavrski. 2003. "Improving Labor Flow Reliability for Better Productivity as Lean." Journal of Construction, Engineering and Management, 129(3): 251-261 https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9364(2003)129:3(251)

Cited by

  1. A Study on Identifying Factors Affecting Improvement for Academic Libraries Multimedia Services Using Six Sigma Methodology vol.30, pp.1, 2013, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.1.111
  2. Eliciting success factors of applying Six Sigma in an academic library vol.11, pp.1, 2010, https://doi.org/10.1108/14678041011026847